رئیس شورای شهر "خالدآباد": کشت محصولات کم آب در “خالدآباد” ضروری است/ گیاهان دارویی جایگزین شوند

رئیس شورای اسلامی شهر “خالدآباد” با اشاره به شرایط کنونی بحران آب، گفت: باید الگوی کشت محصولات عوض شود و معتقدم که گیاهان دارویی را باید جایگزین کنیم، زیرا آب کمی نیاز دارند و حتی با درآمد خوبی هم به فروش می‌رسند. 

حجت السلام و المسلمین محمد علی شریفی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: شهر و همچنین دشت کشاورزی “خالدآباد” در “بخش امامزاده” شهرستان نطنز قرار دارد و در سال‌های اخیر به عنوان دشت پایلوت کنترل برداشت آب توسط سازمان آب منطقه‌ای استان اصفهان تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه در “خالد‌آباد” توسعه کشاورزی بیش از توان منابع آب زیرزمینی انجام شده است، ‌ادامه‌داد: پس از پیروزی انقلاب بحث خودکفایی کشاورزی مطرح بود و در” بخش امامزاده” مجوز حفر چاه با سطح زیر کشت 30 تا 35 هکتار صادر کرده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمق چاه‌های منطقه به طور متوسط در حد 180 متر است، تصریح‌کرد: خوشبختانه کنترل برداشت آب از آبخوان‌ها با وسیله نصب کنتورهای هوشمند باعث بهبودی نسبی آب چاه‌های عمیق و افزایش دو سانتی متری آن شده است.

حجت الاسلام شریفی، تاکید‌کرد: کنترل هوشمند برداشت آب‌های زیر زمینی علاوه بر حسن، داراری یک نقطه ضعف و ابراز نارضایتی از طرف مردم محلی است، زیرا بیشتر آنان خرده مالک هستند و به طور شریکی از چاه‌های آب سهم دارند.

وی ادامه‌داد: وقتی که تعداد 30 نفر از یک چاه شریک باشند و زمان برداشت شبانه روز به چند ساعت کاهش پیدا کند این افراد زمان زیادی برای برداشت و آبیاری مزرعه ندارند که این مشکل را به مدیران سازمان آب استان منتقل کرده‌ایم.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه کنترل آبخوان فشار زیادی به بزرگ مالکان نمی‌آورد، اضافه‌کرد: برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب کشاورزی در دشت اردستان که تعداد آن نیز زیاد است، نیز بر دشت “خالدآباد” تاثیر منفی دارد که باید مسئولان به این وضع توجه کنند.

باید الگوی کشت اصلاح شود

حجت الاسلام شریفی تاکیدکرد: در شرایط کنونی بحران آب، باید الگوی کشت محصولات عوض شود و معتقدم که گیاهان دارویی را باید جایگزین کنیم، زیرا آب کمی نیاز دارند و حتی با درآمد خوبی هم به فروش می‌رسند.

وی اظهارکرد:کشت صیفی‌جات مانند هندوانه و سایر محصولات پر آب به نفع کشاورزی منطقه نیست، زیرا آب زیادی نیاز دارد و پس از برداشت هم کیلویی 400 تومان از کشاورز خریداری می شود که تولید آن واقعا  عاقلانه نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر، تصریح کرد: برای اصلاح الگوی کشت به فرهنگسازی نیاز داریم و در این راستا شورای شهر “خالدآباد” نیز قدم‌هایی برداشته است.

حجت الاسلام شریفی درباره کشت گلخانه‌ای گفت: هزینه ایجاد این سازه کشاورزی زیاد است و بیشتر مردم توانی برای اجرای آن ندارد و دریافت وام مورد نیاز آن نیز مشکلاتی زیادی دارد.

مشکل شرب نداریم

وی در پایان یادآوری‌کرد: خوشبختانه در تامین آب شرب در “بخش امامزاده” معضلی نداریم زیرا تعداد پنج چاه آب در حوالی پل “هَنجَن” آب شرب شهرهای خالد آباد و بادورد را تامین می‌کنند، اما با این حال در مصارف خانگی نیز باید صرفه جویی شود.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register