مجری طرح گندم اعلام کرد: کشت شش میلیون هکتار گندم در سال زراعی جاری/ کشور نیازمند 12 میلیون تن گندم در سال است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از کاشت شش میلیون هکتار گندم آبی و دیم در کشور خبر داد و گفت: سالانه به ۱۰ میلیون تن گندم نان و نزدیک به دو میلیون تن گندم صنف و صنعت برای تولید محصولاتی مانند ماکارونی نیاز داریم.

به گزارش کسب فردا – سهراب سهرابی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش استان های کشور، از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون دو میلیون هکتار کشت گندم آبی و چهار میلیون هکتار کشت گندم دیم داشته ایم.
وی در مورد بذور گندم نیز اظهار کرد: برای کشت امسال تاکنون ۴۲۰ هزار تن بذور اصلاح شده آبی و دیم در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
این مقام مسئول معرفی و توزیع ارقام متنوع گندم را یکی از دلایل افزایش سطح زیر کشت عنوان و تصریح کرد: امسال ۱۰۹ رقم شامل ۷۵ رقم گندم آبی و ۳۴ رقم گندم دیم میان کشاورزان توزیع شده است و تنوع ارقام به معنای افزایش کمی و کیفی تولید است.
سهرابی ادامه داد: خوزستان با سطح زیرکشت ۵۸۵ هزار هکتار، کردستان ۶۲۶ هزار هکتار، آذربایجان غربی ۴۰۰ هزار هکتار، آذربایجان شرقی ۴۶۶ هزار هکتار،همدان ۴۱۴ هزار هکتار، فارس ۴۱۲ هزار هکتار، کرمانشاه ۴۱۲ هزار هکتار، گلستان ۳۵۵ هزار هکتار، زنجان با ۳۰۰ هزار هکتار از استان های پیشرو از نظر سطح زیر کشت گندم آبی و دیم هستند.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۶ درصد گندم آبی و ۸۴ درصد گندم دیم ایران به صورت تمام مکانیزه کشت شده اند،افزود: در قالب برنامه هفتم توسعه، هدفگذاری شده که کشت مکانیزه گندم به ۱۰۰ درصد برسد.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در سال زراعی جاری مصرف کودهای کشاورزی در مزارع گندم افزایش یافته است،گفت: در کشت پاییزه امسال مصرف کود اوره در مزارع گندم ۲۱ درصد، کودهای فسفاته ۶۵ درصد و کودهای پتاسه ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد نشان می دهد.
کاهش بارندگی ها
سهرابی درباره وضعیت بارندگی و تاثیر آن بر تولید گندم گفت: بر اساس آخرین گزارش های سازمان هواشناسی کشور، میزان بارندگی امسال ۳۶/۷ درصد بوده که نسبت به بلند مدت ۴۴/۸ درصد و نسبت به سال گذشته ۱۷/۲ درصد کاهش نشان می دهد.
وی اضافه کرد: میانگین دمای سال جاری نیز از ابتدای سال تاکنون ۲/۲ درجه افزایش داشته که شرایط اقلیمی خوبی نیست، اما به رغم این چالش، با همکاری موسسات تحقیقاتی مرتبط درحال تدوین دستورالعمل های فنی داشت گندم متناسب با شرایط آب و هوایی امسال هستیم که به زودی ابلاغ می شود.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که هنوز فصل زمستان و بهار باقی مانده است، ابراز امیدواری کرد: در ماه های آینده شرایط بارندگی در کشور بهتر شود و با اقدامات فنی که در زمان کشت گندم صورت گرفته، تولید خوبی داشته باشیم.
نیازبه تولید سالانه 10 میلیون تن گندم برای نان 
سهرابی نیاز سالانه گندم با توجه به جمعیت کشور را در کل حدود ۱۲ میلیون تن عنوان و تصریح کرد: سالانه ۱۰ میلیون تن گندم نان و نزدیک به دو میلیون تن گندم صنف و صنعت برای تولید محصولاتی مانند ماکارونی نیاز داریم.
وی یادآور شد: سال زراعی گذشته در سطح پنج میلیون و ۹۵۰ هزار هکتار گندم در کشور کشت شد و از این سطح ۱۳/۵ میلیون تن محصول بدست بدست آمد.
پایان پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register