تاج اعلام کرد: کاهش 35 درصدی حجم فروش صنایع‌دستی در نوروز(97)/ اصفهان دیگر مقصد سفر نیست!

نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان از کاهش 35 درصدی حجم فروش کالاهای صنایع دستی در نوروز امسال(1397) به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبرداد و گفت: متاسفانه اصفهان مقصد اصلی مسافرات نیست و به شهری عبوری تبدیل شده و دلیل اصلی این وضع، خشکی زنده‌رود است.  

مجدالدین تاج در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ارزش مالی فروش کالاهای صنایع دستی در نوروز امسال (1397) در شهر اصفهان حدود 154 میلیارد ریال( معادل 15 میلیارد 400 میلیون تومان) بوده است.

وی با بیان اینکه این عدد رشد 10 درصدی فروش به نسبت نوروز پارسال(1396) را نشان می‌دهد، افزود: حدود 700 مغازه فروش این اجناس هنری در شهر اصفهان فعالند که حدود 450 واحد آن در میدان نقش جهان و اطراف آن قرار دارند.

این عضوهیات مدیره اتحادیه صنف صنایع‌دستی اصفهان، تصریح‌کرد: آمارهای عنوان شده را از بررسی‌های میدانی، مطالعه فاکتورهای فروش، نظرات فروشندگان، بررسی دستگاه‌های کارتخوان و … بدست آوردیم و این اطلاعات را به معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی نیز ارسال می‌کنیم.

تاج تاکید‌کرد: حجم و تعداد فروش کالاهای صنایع دستی اصفهان در نوروز امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته کاهش 35 درصدی داشته است و دلیل آن را کاهش ورود گردشگران به این شهر تاریخی و همچنین رکود اقتصادی حاکم بر کشور می‌دانم.

اصفهان نشاط گذشته را ندارد

وی اظهارکرد: متاسفانه اصفهان همانند گذشته مقصد اصلی مسافران نیست که عامل اصلی آن قطعا در خشکی زاینده‌رود می‌دانم، زیرا بدون جریان آب این رودخانه این شهر تاریخی زیبایی و نشاط گذشته را ندارد و به شهری عبوری در مسیر مرکز کشور تبدیل شده است.

این مقام صنفی یادآوری‌کرد: طبق آمارها به ترتیب استان‌های مازنداران، گیلان و بوشهر رتبه بیشتر تعداد و حضور مسافران نوروزی را به خود اخصاص دادند و اصفهان در جایگاه دهم قرار گرفت درحالی که تا چند سال قبل در رتبه‌های اول قرار داشت.

تاج گفت: وقتی شهری مانند اصفهان از مقصد اصلی سفر به شهری عبوری تبدیل شود زمان ماندگاری، تفریح و خرید توریست‌ها در آن کاهش می‌یابد که اثر منفی بر بازار شهر و به ویژه میزان فروش صنایع‌دستی خواهد داشت.

وی افزود: البته رکود اقتصادی و کاهش درآمدهای مردمی نیز از عوامل منفی بر خرید این کالاهای هنری است و در چنین وضعی گردشگران خرید این اجناس را نیاز ضروری سفر خود نمی‌دانند.

سریال‌های تلوزیونی جاذبه شهرها را نشان دهند

این مسئول تاکیدکرد: در رسانه ملی و سینما سریال‌ و یا فیلم‌هایی برای تبلیغ از شهرهای کشورهای همسایه مانند ترکیه ساخته و در ایام نوروز پخش می‌شود، اما معتقدم باید تولید این مجموعه‌ها در شهرهای مختلف کشور پهناورمان انجام شود تا مردم با شناخت از جاذبه‌های داخلی به مسافرات به استان‌های مختلف ایران تشویق شوند و کسب و کار هموطنان رونق گیرد.

تخلفات صنفی در نوروز اندک بود

تاج در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارکرد: در نوروز امسال(1397) تخلفات فرشگاه‌های صنایع‌دستی مانند عرضه جنس قاچاق، گران فروشی و … بسیار کاهش داشت، زیرا همکاری خوبی بین اتحادیه صنایع‌دستی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، مدیریت بازرسی اتاق اصناف اصفهان و … در وجود داشت.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register