یک فعال محیط‌ زیست: شکار در پناهگاه حیات وحش”یخاب” کاهش یافته است

مدیر عامل انجمن حامیان محیط زیست ابوزیدآباد گفت: شکار جانوران در پناهگاه حیات وحش یخاب” به دلیل نظارت جدی اداره محیط زیست شهرستان آران و بیدگل و همچنین فرهنگسازی از طرف این انجمن بسیار کاهش یافته است.

مسیب صدری در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: وضعیت منابع آب در تمام ایران و به ویژه در کویر مرکزی وخیم است، اما خوشبختانه ” پناهگاه حیات وحش یخاب” از نظر وجود چشمه‌های فصلی و دایمی در بیابان مرکزی وضعیت خوبی دارد.

وی با اشاره به وجود بیش از 140 چشمه آب در این پناهگاه گفت: حدود 271 هزارهکتار وسعت این پناهگاه است که 90 درصد آن در بخش کویرات شهر ستان آران و بیدگل واقع شده و از شمال با پارک ملی کویر سمنان، و از شرق با منطقه شکار ممنوع “خارو” هم مرز مشترک دارد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه ارتفاعات یخاب دارای پوشش گیاهی خوبی است، ادامه‌داد: به همین دلیل این ناحیه زیستگاه خوبی برای بزکوهی، قوچ، کل، آهوی جبیر و … بوده است، ولی متاسفانه این گونه‌های ارزشمند از چند دهه اخیر تا سال 90 به شدت مورد شکار قرار می‌گرفتند.

صدری افزود: تعداد کمی از این گونه‌ها در این پناهگاه مانده بود ولی از سال 1390 و با نظارت جدی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آران و بیدگل و همچنین همکاری انجمن حامیان محیط زیست ابوزید‌آباد شکار بسیار کاهش یافته و حیات جانوری وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

وی اظهارکرد: زمانی منطقه یخاب رکوردار شکار غیر قانونی بود و هر جانداری دیده می‌شد تا یک هفته بعد متخلفین آن را می‌کشتند، اما از اواخر سال 1389 این منطقه شکار ممنوع اعلام شد، وعلی رغم امکانات محدود، اداره حفاظت محیط زیست.شهرستان موفق بوده است.

این فعال محیط‌زیست تصریح‌کرد: در سال 1389  این انجمن را  تاسیس و با فرهنگ‌سازی تلاش زیادی برای منع شکار انجام داده‌ایم، همچنین اخیرا طرح “یک‌ساعت با محیط بان” در مدارس “ابوزیدآباد ” توسط اداره محیط زیست انجام می‌شود.

صدری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدود 15 مورد مشاهده گربه کاراکال،گفت: گربه “شنی” هم دیده شده است، از طرفی امکان وجود یوزپلنگ در این منطقه وجود دارد، زیرا پناهگاه یخاب در مجاورت نواحی پارک کویری ملی سمنان قرار دارد.

وی یادآوری‌کرد: خوراک گربه کاراکل از خرگوش‌های و جوندگان صحرایی است و زمانی که این منبع را بدست نیاورد به مرغداری‌های حاشیه مزارع حمله می‌کند و در این موارد است که شکار کاراکل در منطقه رخ می‌دهد.

مدیر عامل انجمن حامیان محیط زیست “ابوزیدآباد”، در پایان اضافه‌کرد: انواع پرندگان شکاری و همچنین بزکوهی، قوچ، میش، کل و … نیز در این پناهگاه یخاب وجود دارند.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register