شهردار دُرچه:  نزدیک به نیمی از جمعیت دُرچه در بافت فرسوده ساکن هستند/ ضرورت مشارکت مردمی در توسعه عمرانی شهر

شهردار شهر دُرچه اصفهان با بیان اینکه نزدیک به نیمی از جمعیت این شهر در بافت‌های فرسوده ساکن هستند، گفت: متاسفانه با محدودیت بودجه برای رونق شهر درچه مواجه هستیم، بنابراین پروژه‌های عمرانی این شهر با مشارکت‌ مردم قابل اجراست.

به گزارش خبرنگار کسب فردا- رضا واعظ‌ مقدم صبح امروز – پنج شنبه- به مناسب روز خبرنگار در جمع خبرنگاران درچه – اظهارکرد: نخستین جلسه کمیته بازآفرینی شهرستانی مربوط به شهر درچه در فرمانداری شهرستان خمینی‌شهر با هدف احیای بافت فرسوده این شهر در روز گذشته برگزار شد.

وی افزود: درچه بیش از 800 هکتار محدوده شهری دارد، اما نزدیک به 220 هکتار آن را بافت فرسوده تشکیل می دهد، از طرف دیگر 21 هزار نفر از جمیعت این شهر یعنی حدود 43 درصد آن ساکن همین بافت‌های فرسوده هستند.

شهردار درچه، ادامه‌داد: تمرکز نزدیک به نیمی از جمعیت درچه در بافت‌های فرسوده، بیانگر تراکم بالای جمیعتی در این گونه محلات قدیمی است.

واعظ مقدم، اضافه‌کرد: طبق مطالعات انجام شده توسط شهرداری، تعداد 10 محله بافت فرسوده در منطقه درچه وجود دارد که دارای 147 کوچه است و بر همین اساس عکس برداری هوایی و نقشه برداری‌های دقیقی از این محلات انجام شده است.

وی گفت: طرح‌های مطالعاتی انجام شده در محلات داری بافت فرسوده این شهر به دستگاه‌های اداری استان ارسال می‌شود تا بحث‌های عمرانی آن مورد حمایت قرار گیرد.

نیازمند ساخت جاده کمربندی هستیم

این مسئول با اشاره به مشکلات ناشی از تردد خودروهای سنگین از شهر دُرچه گفت: ساخت کمربندی غربی خمینی‌شهر برای حل این معضل ضروری است بنابراین شخصا پیشنهاد دادم که این جاده مهم از “منظریه” آغاز شده و مسیر آن از کنار کانال آب” اصغرآباد” به درچه  عبور و در نهایت به شهرستان فلاورجان و اتوبان ذوب‌آهن ختم شود.

واعظ مقدم، تصریح‌کرد: قطعا این اتویان دو طرفه است و طبق توافقاتی کتبی که با اداره راه و شهرسازی انجام داده‌ایم قرار است این پروژه در محدوده درچه در سه فاز اجرا شود به این نحو که زیرسازی را شهردای انجام می‌دهد و آسفالت کاری توسط اداره یاده شده صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: البته اگر اداره راه و شهرسازی به تعهدات حد عمل کند، می‌توانیم فاز اول ساخت این اتوبان در محدوده درچه یعنی از – اتوبان الغدیر تا پل بحران- را تا پایان امسال  انجام دهیم و تا پایان این دوره دولت کنونی دو فاز بعدی در آینده اجرا می‌شود.

این مقام مسئول، یادآوری‌کرد: البته قرار است کمیته مشترک ترافیک بین شهرستان‌های فلاورجان و خمینی‌شهر برگزار شود تا کار اجرایی در آن مناطق نیز آغاز گردد.

طرح‌های عمرانی در حال اجراست

واعظ مقدم، ادامه‌داد: پروژه احداث خیابان بسیج توسط پیمانکار این طرح شروع شده است که تا هفته دولت افتتاح می‌شود، هرچند سال‌ها متوقف شده بود، و طبق این طرح میدان امام(ره) درچه به خیابان شریعتی دینان وصل خواهد شد.

وی از تعریض خیابان شریعتی محله “دینان” خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم این پروژه نیز تا پایان امسال به اتمام برسد.

شهردار درچه تاکیدکرد: عملیات دو باند کردن جاده حادثه خیز ” تیرانچی” در حال اجراست، و جدول گذاری و همچنین آسفالت یک باند آن انجام شده است، اما فاز دوم آن نیز تا هفته دولت کاملا اجرا خواهد شد.

واعظ مقدم، با بیان اینکه تمجع آب بر روی آسفالت یکی از عوامل تخریب آن است، تصریح کرد: برای رفع این مشکل شهرداری با یک مشاور متخصص همکاری کرده ایم و نقشه‌های هوایی تهیه و طرح‌هایی برای شیب بندی تدوین شده است.

وی اظهارکرد: البته اجرای این طرح‌ها بین 10 تا 15 سال بطول می‌انجامد ولی در زمینه آسفالت‌کاری، خیابان‌کشی و دفع آب‌های سطحی یک سند و برنامه جامع در اختیار نهاد شهراری درچه قرار خواهد گرفت.

این مسئول از مناسب سازی پیاده‌روها و همچنین اماکن عمومی برای معلولان و جانبازان خبر دا دو گفت: برای اجرای این طرح نیز یک مشاور انتخاب شده و مراحل مطالعاتی آن در حال انجام است.

واعظ مقدم، افزود: آسفالت خیابان ورودی میدان میوه و تره بار درچه با فعالان صنفی این بازار به صورت مشارکتی انجام شد بطوریکه فعالان این میدان حدود 100 میلیون تومان از هزینه طرح را پرداخت و باقی مبلغ را شهرداری هزینه کرد.

بودجه‌ محدود …!

وی تاکید کرد: منابع مالی شهرداری درچه محدود است و در سال تمام بودجه عمرانی و اجرایی آن به 16 میلیارد تومان می‌رسد که هیچ نهاد دولتی در شهرستان خمینی‌شهر و استان اصفهان این مبلغ را تامین نمی‌کند، بلکه از درآمدهای داخل شهر درچه تامین می‌شود.

شهردار تصریح کرد: با چنین بودجه محدودی نمی‌توان تمام مشکلات عمرانی این شهر را رفع نمود، بنابراین مشارکت شهروندان برای اتمام این گونه طرح‌ها ضروری است که نمونه‌های خوب آن آسفالت ورودی میدان تره‌بار و برخی کوچه‌ها است که امیدواریم این نوع همکاری بین مردم و شهرداری بیشتر شود.

احداث پمپ بنزین کنار جاده‌ای

واعظ مقدم از عقد قرارداد برای ایجاد پمپ بنزین کنار جاده‌ای در سه راهی محله “اسلام آباد” خبر داد و گفت: متاسفانه به دلیل برخی سختگیری‌های غیر منطقی در یکی از ادارات استان اصفهان با ساخت این پمپ بنزین مخالفت شده است.

وی با تاکید اینکه قطعا پیگیر اجرای این طرح هستیم، گفت: این پمپ بنزین در یک قرارداد “مشارکتی – اجاره‌ای” بین شهرداری و بخش خصوصی ساخته می‌شود که آورده شهرداری زمین 240 متری است و سرمایه‌گذار با صرف هزینه 100 میلون تومان برای احداث، می‌تواند تا 15 سال از این مکان توزیع سوخت کسب درآمد نماید.

شهردار درچه ادامه‌داد: البته سرمایه‌گذار در این پمپ بنزین ماهانه مبلغ 21 میلیون تومان باید به شهرداری پرداخت کند، که منبع درآمدی پایدار خوبی برای شهر محسوب می‌شود، همچنین بعد از پایان زمان اجاره، این مکان سوخت‌رسان به شهرداری تعلق خواهد گرفت.

واعظ مقدم درباره احداث مجتمع اداری نگین در میدان امام درچه گفت: با چند سرمایه گذار بخش خصوصی رایزنی کرده‌ایم و در صورت رسیدن به نتیجه نهایی در هفته دولت کلنگ این طرح نیز به زمین خواهد خورد.

مخالفتی با ایجاد اماکن ورزشی نداریم

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: وظایف اصلی شهرداری را ساخت و آسفالت معابر، توسعه فضای سبز و اصلاح هندسی ترافیکی شهر می‌دانم، البته ایجاد فرهنگسرا و نظار آن نیز بعد از این موارد توسط این نهاد می‌تواند انجام شود.

این مقام مسئول تاکیدکرد: طبق قانون ساخت سالن‌های ورزشی وظیفه اداره ورزش و جوانان است اما مخالفتی هم با احداث این اماکن توسط شهرداری نداریم و تکمیل سالن ورزشی “دینان ” و ساخت سالن برای محله “ولاشان” را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و کلنگ‌زنی مورد اخیر در هفته دولت اتجام می‌شود.

واعظ مقدم یادآوری کرد: در کنار امامزاده معروف شهر درچه نیز فرهنگسرایی با اهداف خدمت رسانی‌های مختلف ساخته می‌شود که  البته در فاز مطالعاتی و طراحی آن در شهرداری این شهر در حال اجراست.

مصرف آب فضای سبز را کاهش می‌دهیم

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار کسب فردا- درباره بحث کاهش مصرف آب در فضای سبز شهری، گفت: آبیاری “بلوار زاینده‌رود “کاملا  قطره‌ای شده است در حالی که قبلا به روش غرقابی بود، و معتقدم که نشاط و رشد درختان این بلوار  با سیستم جدید بیشتر شده زیرا ریشه درختان آب بیشتری را بطور مستقیم دریافت می‌کنند.

شهرار درچه تاکیدکرد: تمامی درختان فضای سبز شهری اعم از بلوارهای قدیمی و حتی ساخت جدید به سیستم آبیاری قطره‌ای مجهز خواهند شد هرچند اجرای این طرح بزرگ است و در سال‌های آینده به نتیجه کامل خواهد رسید.

واعظ مقدم افزود: با توجه به بحران آب توسعه چمن را کاهش می‌دهیم و در مکان‌هایی هم که چمن‌ها خشک و خراب شده است از شن و ریگ‌های با رنگ شاداب به جای چمن اسفاده می نمائیم.

انصاف در اطلاع‌رسانی رعایت شود

وی دربخش دیگری از سخنان خود به مناسبت روز خبرنگار، اظهارکرد: خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است و این قشر زحمات زیادی می‌کشند، اما توقع داریم خبرنگاران  وقایع شهر درچه را بدون کاستی و اضافه بیان کنند.

این مقام مسئول تاکیدکرد: انصاف در اطلاع‌رسانی باید رعایت شود و این امر با پرهیز از رفتارهای سیاسی و جناحی در تهیه اخبار به نتیجه می‌رسد و اگر خبرنگاران غیر از لین عمل کنند دنیا و آخرت خود را تباه کرده‌اند.

واعظ مقدم اضافه‌کرد: فعالیت‌های خبری در شهر درچه به نسبت جمعیت آن به خوبی انجام می‌شود که این اخبار را سایت‌های خبری، صدا و سیما و روزنامه‌ها وشاهده می‌کنیم.

به گزارش کسب فردا- در پایان این نشست از خبرنگاران شهر درچه با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register