یک مسئول صنفی کشاورزان دُرچه: افزایش سطح کشت گلخانه‌ای در “وِلاشان”/ یکپارچه‌سازی اراضی خرده مالکی دشوار است

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی دُرچه اصفهان گفت: توسعه گلخانه‌ها در محله ولاشان  در سال‌های اخیر 20 درصد افزایش یافته است.

روح الله ترکیان در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: محله یا روستای “ولاشان” از توابع شهر درچه و در زیر مجموعه بخش 14 بلوک”ماربین”  در شهرستان خمینی‌شهر است که از قدیم تاکنون مزارع آن حقابه تاریخی از مادی‌های زنده‌رود و آب قنات دارند.

وی ادامه‌داد: زمین‌های کشاورزی این آبادی در مجموع حدود 3550 جریب است که به ترتیب وسعت در چهار مزرعه لورک (1400 جریب)، ولاشان(1000جریب)، “گارنخود”(600 جریب)، “قرطمان” (400 جریب) و “مارو” با وسعت( 150 جریب) تقسیم می‌شوند.

این مسئول صنفی با بیان اینکه فقط مزرعه گارنخود دارای قنات آب بوده و سایر مزارع مستقیم از مادی معروف “زازِران” آب از زاینده‌رود می‌گرفتند، یادآوری‌کرد: البته از چند دهه گذشته کانال‌های آبیاری جایگزین برخی مادی‌ها و جوی‌های آب شده است.

ترکیان با اشاره به خشکی زاینده‌رود و کاهش شدید بارندگی‌ها در سال گذشته(96)، تاکید‌کرد: بخش زیادی از زمین‌های کشاورزی در سال‌های اخیر خشک و بایر شده است و با توجه به این شرایط در سال جاری فقط شاهد کشت 10 درصد اراضی در کل مزارع ” ولاشان” هستیم.

کاهش ذخایر آب زیرزمینی

وی با بیان اینکه زمین‌های کشاورزی “ولاشان” خرده مالکی و کوچک است، تصریح‌کرد: از دو سال اخیر تا کنون گلخانه‌داری در حد 20 درصد اراضی افزایش یافته، همچنین برخی از زمین‌های زراعی به باغ تبدیل شده است، زیرا هر دو نوع کشت به روش قطره‌ای آبیاری می‌شوند.

عضو سابق شورای اسلامی روستای” ولاشان”، اظهارکرد: عمق متوسط چاه‌های آب در چند سال اخیر 60 متر بود که این عدد در سال کنونی به 120 متر رسیده که دلیل اصلی این کاهش چشمگیر سطح آب را در قطع آب‌ زنده‌رود می‌دانم، زیرا جریان دایمی این رودخانه منبع اصلی تامین ذخایر آبخوان‌های منطقه دُرچه بود.

کشاورزی نوین مزارع خشک را احیا می‌کند

ترکیان تاکیدکرد: اصلاح الگوی کشت، توسعه آبیاری‌های نوین، ایجاد بیشتر گلخانه‌ها و … می‌تواند باعث رونق مجدد کشاورزی و رفع مشکلات زیست ‌محیطی مانند انتشار خاک مزارع در “ولاشان” گرددد، اما با مشکلات زیادی برای اجرای این موارد مواجه هستیم.

وی گفت: با کاشت اقلام زراعی کم مصرف آب موافق هستم، اما باید این محصولات برای کشاورزان صرفه اقتصادی هم داشته باشد، برای نمونه محصولی مثل زعفران علی‌رغم مصرف اندک آب نمی‌تواند برای یک کشاورز همانند گندم درآمدزایی کند.

ضرورت یکپارچه‌ سازی اراضی

این فعال کشاورزی، یادآورشد: قطعا یکپارچه سازی اراضی” ولاشان” برای اصلاح الگوی کشت ضروری است، زیرا این امر فواید زیادی از نظر تعیین اقلام زراعی، توسعه آبیاری قطره‌ای، کاهش هزینه‌های شخم‌زنی، بهبود سرعت آبیاری، بهره‌وری در سطح کشت و … دارد، اما از نظر اجتماعی و فرهنگی اجرای آن مشکل است.

ترکیان اضافه‌کرد: قیمت زمین در ابتدای ورود به یک مزرعه به دلیل نزدیکی با خیابان‌های اصلی با یک زمین در انتهای آن تفاوت دارد و گران‌تر است، بنابراین وقتی شخصی در سه جای متفاوت یک مزرعه بزرگ چند قطعه زمین کوچک دارد، حاضر نیست آن را در جایی متمرکز شده در انتهای آن صحرای زراعی قبول کند چون خود را زیانکار خواهد دید.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register