یک مسئول صنف کشاورزی تاکید کرد: نهادهای مسئول کبوترخانه‌های “وِلاشان” را مرمت و احیا کنند/ برج‌های‌کبوتر هویت تاریخ کشاورزی است

یک مسئول صنف کشاورزان دُرچه اصفهان تاکید کرد: کبوترخانه‌های “وِلاشان” هویت تاریخ کشاورزی در این آبادی و منطقه دُرچه است و باید نهادهای متولی و مسئول اقدام جدی برای احیای آن انجام دهند.

روح الله ترکیان در گفتگو با کسب فردا- درباره برج‌های کبوترخانه ولاشان، اظهارکرد: این سازه‌های خشتی و زیبا که بیشتر در مزرعه “گارنخود” مشاهده می‌شود زمانی تامین کننده کود حیوانی مزارع ولاشان بود، اما به دلیل استفاده از کودهایی شیمیایی، بی‌توجهی مالکان و نهادهای مسئول در حال خراب شدن است.

وی تصریح‌کرد: مزرعه “گارنخود” زمانی پر آب‌ترین صحرای زراعی “ولاشان” بود و جوی آب آن از قناتی در اطراف “قهدریجان” سرچمشه می‌گرفت، اما از دهه 70 از کانال آب کشاورزی آب به جوی آن جاری می‌شد.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی روستایی درچه، افزود: حدود 20 حلقه چاه آب عمیق و نیمه عمیق در این مزرعه وجود دارد که بیشتر آن خشک شده و صحرای زراعی گارنخود تقریبا در خشکی کامل است و این دلیل بر ساخت بی‌رویه دامداری‌ها در محوطه بین برج‌های کبوترخانه شده است.

ترکیان با بیان اینکه توسعه آغل‌های دامی منظره برج‌های کبوتر را پنهان کرده و حتی باعث تخریب بیشتر این سازهای کهن می‌شود، تاکیدکرد:کبوترخانه‌های ولاشان هویت تاریخ کشاورزی در این آبادی و منطقه دُرچه است و باید یک نهاد متولی و مسئول اقدام جدی برای احیای آن انجام دهند.

ضرورت ایجاد شهرک دام در منطقه دُرچه

وی با اشاره به ضرورت انتقال دامداری‌ها و تمرکز آن در صحرای دیگر گفت: معتقدم که ایجاد شهرک دام به تنهایی در “ولاشان” عملی نیست، زیرا دامداری‌ زیادی در این محله وجود ندارد، اما در کل دُرچه نیازمند احداث آن هستیم.

این فعال بخش کشاورزی، تاکیدکرد: حفظ مزارع از تخریب، تامین بهتر علوفه، حمل و نقل سریع‌تر محصولات دامی، دسترسی بهتر به دامپزشکان و …. از مزایای اجرای شهرک دام است و امیداریم که مسئولان دولتی در شهر دُرچه و شهرستان خمینی‌شهر به اجرای آن کمک کنند.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

عکسهای خبر: ارسالی از آقای مجیدی 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register