الهیاری خبر داد : نشان جغرافیایی صنایع دستی اصفهان تعریف می شود

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد: نشان جغرافیایی ویژه صنایع دستی اصفهان تعریف می شود.

به گزارش کسب فردا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛  فریدون الهیاری در هشتمین نشست سالانه نکوداشت روز اصفهان، تاکید کرد: وقتی از اصفهان سخن می گوئیم نا خودآگاه در می یابیم که این شهر کانون بزرگ فرهنگ و تمدن ایران زمین در دوران پیش از اسلام و به ویژه دوران اسلامی است.

وی افزود: سخن گفتن از ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن اصفهان بسیار مشگل است، زیرا پیشینه تاریخی این سرزمین چنان کهن و بزرگ است که ردپای آن را باید در اسطوره ها و در عمق هزاره ها جستجو کرد، لذا کاوش های باستان شناسی ما در دوران اخیر به ویژه در محوطه تاریخی تپه اشرف، نشان دهنده عمق تاریخ کهن این سرزمین است.

اصفهان،شهر عشق، علم و هنر

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد: اصفهان همواره شهر عشق و علم و شهر هنر بوده است، لذا این شهر همواره در طول تاریخ پرفراز و فرود ایران، کانونی هویت ساز بوده بگونه ائی که موسسان بسیاری از سلسله های ایرانی خصوصا در دوران اسلامی تمایل داشتند تا با حضور در اصفهان، مشروعیت لازم را برای ادامه حیات خود در میان مردم کسب کنند.

الهیاری تصریح کرد: تلاشهای نیاکان ما باعث شده تا امروز در پهنه فرهنگی اصفهان بیش از 22 هزار اثر تاریخی وجود داشته باشد و این در حالی است که در راستای حفاظت از آنها توانسته ایم بیش از 1850 اثر تاریخی را به ثبت ملی رسانده و با دارا بودن 9 اثر ملموس و نا ملموس در فهرست میراث جهانی، رتبه اول را در این زمینه در کشور به خود اختصاص داده ایم.

وی گفت: این پهنه فرهنگی با دارا بودن 199 رشته صنایع دستی و ثبت ملی بیش از 90 میراث ناملموس، در کنار ثبت به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی فقط متعلق به مردم این پهنه نیست، بلکه این سرزمین اصیل متعلق به تمام علاقمندان به فرهنگ و تمدن غنی ایرانی است.

فعالیت 40 هزار هنرمند صنایع دستی در استان 

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به جایگاه ویژه این استان در حوزه صنایع دستی، اظهار کرد: هم اینک بیش از 40 هزار هنرمند در قالب فعالیت در 199 رشته صنایع دستی تلاش می کنند تا فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را حفاظت نمایند، لذا ما امروز به صنایع دستی در وهله اول به عنوان نماد امتداد تفکر اصیل فرهنگی ایرانی می نگریم و در ادامه تلاش داریم تا با توسعه گردشگری فرهنگی از این نماد فرهنگی در راستای توسعه اقتصادی سرزمینمان بهره گیریم.

الهیاری به استاندارد سازی فعالیتهای صنایع دستی در راستای حضور در جامعه جهانی اشاره کرد و گفت: تلاش داریم تا از این مقوله ارزشمند فرهنگی و هنری جهت توسعه متوازن اقتصادی کشور استفاده کنیم، لذا در تلاشیم پس از انتخاب اصفهان به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی، تدابیر ویژه ائی برای توسعه کمی و کیفی اصفهان بیندیشیم

الهیاری ادامه داد: در همین راستا در جدیدترین تدبیر، سازمان میراث فرهنگی کشور با همکاری فعالان فرهنگی و هنری اصفهان در حال تعریف شیوه علمی تعریف نشان جغرافیائی صنایع دستی ایرانی به ویژه اصفهان هستند، به نحوی که خاستگاه شکل گیری هنرهای سنتی اصفهان بر اساس زمان و مکان شکل گیری، کارکرد و بومی بودن آن بررسی و نشان جغرافیائی رشته های صنایع دستی برای همان مکان صادر می شود.

توسعه اقامتگاه بومگردی در 18 شهرستان 

وی گفت : خرسندم که به آگاهی دوستداران میراث فرهنگی اصفهان برسانیم که هم اینک قادر شده ایم، صنعت گردشگری را در پهنه استان اصفهان نهادینه کنیم، لذا هم اینک توانسته ایم بر اساس سیاست ابلاغی رهبر فرزانه انقلاب در قالب اقتصاد مقاومتی، چتر گردشگری را حتی در دور افتاده ترین روستاهای استان اصفهان بگسترانیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: در طی سه سال گذشته تنها در سه شهرستان اصفهان اقامتگاه بومگردی وجود داشت، لکن هم اینک در روستاهای 18 شهرستان استان اصفهان، شاهد فعالیت بیش از 200 اقامتگاه بومگردی هستیم که توسط روستائیان اداره شده و در همین راستا موفق شده ایم، ضمن ایجاد تحرک در اقتصاد روستائی، فرهنگ های اصیل روستائی و خرده فرهنگهای شکل گرفته در مناطق مختلف استان را حفظ و حراست نمائیم.

الهیاری به سایر نوآوریها در حوزه گردشگری استان نیز اشاره کرد و گفت: همگان گردشگری اصفهان را با گونه گردشگری فرهنگی و تاریخی می شناسند و این در حالی است که با برنامه ریزی به عمل آمده توانستیم با توجه به ادامه خشکسالی های گسترده، در سال 1395، رتبه ممتاز را در حوزه گردشگری طبیعی بدست آوریم .

وی اضافه کرد: خرسندیم که اعلام کنیم امروز در اصفهان فقط گردشگری فرهنگی صورت نمی پذیرد، بلکه گردشگری طبیعی نیز پا به پای گردشگری فرهنگی در این دیار کهن گام بر می دارد.

این مسئول در پایان ابراز امیدواری کرد تا با تداوم همدلی و با عزم جدی تمامی دوستداران میراث فرهنگی به دنبال حفاظت از میراث فرهنگی و توسعه متوازن گردشگری باشیم.
انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register