میزان آب موردنیاز برای کشت برنج کمتر از پیاز است

سخنگوی جهاد کشاورزی اصفهان گفت: میزان آب مورد نیاز برای کشت برنج کمتر از کشت پیاز است و تعیین محدودیت برای کشت برنج در اصفهان یک مسئله سیاسی است.

به گزارش پایگاه خبری کسب فردا- سید محمد موسوی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اینکه برای کاشت برنج، زیر گیاه برنج را با گل و خاک از ته می بندیم بنابراین یک میزان آب ثابت روی برنج باقی می ماند و این مسئله باعث صرفه جویی در مصرف آب برای کشت برنج شده است بنابراین این صحبت که کاشت برنج عامل بحران آب است، یک حرف غیر علمی است.

وی با بیان اینکه تعیین محدودیت برای کشت برنج در اصفهان یک مسئله سیاسی و صرفا به خاطر این سخن که «اگر اصفهان بحران آب دارد چرا برنج کشت می‌شود»، بوده است، افزود: هیچ کشاورزی را مجبور به جایگزینی محصولی به غیر از برنج نکردیم.

سخنگوی جهاد کشاورزی اصفهان در پاسخ به این سوال که جهاد کشاورزی به کشاورزانی که کشت برنج انجام می دهند تسهیلات نداده، و در واقع این همان اجبار کردن کشاورز به عدم کشت برنج است، گفت: این عدم تخیصص به گونه ای نیست که کشت و کشاورزی آنها را دچار مشکل کند.

موسوی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی نمی تواند کشاورز را مجبور به تغییر کشت کند چرا که نه از نظر قانونی ابزار آن را داریم و نه این کار اصولی است مگر اینکه فرمانداران شهرستان از کشاورزان بخواهد، ادامه داد: در چند سال اخیر به دنبال تغییر الگوی کشت و مجاب کردن کشاورزان برای عدم کاشت برنج، سطح کاشت برنج از ۱۸ هزار هکتار به سه هزار هکتار رسیده است.

موسوی با بیان اینکه به منظور تغییر الگوی کشت جلسات آموزشی برای کشاورزان برگزار کردیم،گفت: میزان آب مورد نیاز برای کشت برنج کمتر از کشت پیاز است و تعیین محدودیت برای کشت برنج در اصفهان یک مسئله سیاسی است.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register