نیاز به واردات 100 هزار تن گوشت قرمز در سال داریم

مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان گفت: قیمت نهاده‌های دامی از ثبات نسبی خوبی در پنج ماهه اول سال برخوردار بود و در یک ماه اخیر تنها قیمت جو افزایش جزیی داشته‌ است.

به گزارش پایگاه خبری کسب فردا- و به نقل از خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهان، علی اکبر نجفی با بیان اینکه هر گونه افزایش قیمت و نوسان در نرخ نهاده‌های دامی بستگی به افزایش قیمت‌های جهانی دارد، اظهار کرد: وجود دلالان در بازار داخلی و سیاست‌های دولت می‌تواند نقش بسزایی در تعین قیمت این نهاده‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست‌های دولت هرگونه فروش و عرضه جو توسط بخش‌های دولتی ممنوع است، افزود: طی هفته گذشته با اتمام فصل برداشت جو در تمام مناطق گرمسیری، معتدل و سردسیر استان، فروش و توزیع جو توسط شرکت پشتیبانی به صورت نقدی از محل انبارهای استان و از طریق کارگزاران بورس قابل دریافت بوده که این روند تاثیر بسزایی در جلوگیری از افزایش قیمت جو در هفته‌های آینده خواهد داشت.

مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته 67 هزار تن جو از کشاورزان استان توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شد که در مقایسه با سال جاری 44 هزار تن حدود 35 درصد کاهش خرید داشته‌ایم که این موضوع نشانگر کاهش سطح زیر کشت به دلیل خشکسالی‌های سال گذشته بوده است.

نجفی اضافه کرد: در سال جاری تمام خرید و فروش شرکت در سامانه اطلاعات کشاورزان استان انجام و این سامانه با لینک به سامانه بورس کشور، تمام امور فروش از انبارهای شرکت پشتیبانی توسط کارگزاران بورس صورت پذیرفت.

وی خاطر نشان کرد: میزان تقریبی 44 هزار تن جو از کشاورزان سطح استان خریداری و به همین میزان نیز فروش به ارزش ریالی حدود 450 میلیارد ریال که بیش از 90 درصد آن به کشاورزان پرداخت شده است، انجام شد.

مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان گفت: هرگونه کمبودی منجر به گرانی می‌شود و این قانون عرضه و تقاضا است، در دهه‌های 70 و 80سرعت رشد توسعه بخش کشاورزی به حد چشمگیری افزایش داشت و این موضوع در بخش طیور خود را به خوبی نشان داد و نیاز به واردات نهاده‌ها بیشتر شد.

نجفی اضافه کرد: به همین دلیل هر سال شاهد واردات کنجاله سویا، ذرت از کشورهای برزیل، کانادا، آرژانتین، هندوستان، روسیه، اکراین و سایر کشورهای آسیای میانه هستیم. به هر صورت با توجه به زیر ساخت‌های ایجاد شده در بخش کشاورزی و ظرفیت مشخص در کشور علاوه بر حمایت از تولید داخلی نیازمند واردات اقلام اصلی علوفه‌ای مانند کنجاله سویا، ذرت و جو بوده و در بخش مواد پروتئینی نیز گوشت قرمز با توجه به افزایش سرانه مصرف مردم کشور هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 800 هزار تن تولید گوشت قرمز داریم که با سرانه مصرف 11 کیلوگرم نیاز به واردات بیش از 100 هزار تن در سال است.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register