یک کارشناس صنایع‌دستی اصفهان هشدار داد: مهاجرت هنرمندان صنایع‌دستی همانند فرار مغزها زیانبار است/ مسئولان به رفع مشکلات توجه کنند

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: متاسفانه روند مهاجرت و اخذ اقامت هنرمندان این صنف در کشورهای خارجی همانند ترکیه افزایش یافته است، زیرا این قشر زحمتکش در ایران دچار مشکلات اقتصادی زیادی هستند.  

 احمدرضا روزدار در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: متاسفانه هنرمندان صنایع‌دستی کشور و به ویژه استان اصفهان در حال مهاجرت به کشورهایی مثل ترکیه، کانادا و .. هستند، زیرا اخیرا از طرف این کشورها “اقامت هنرمندی” دریافت می‌کنند.

وی مهاجرت این قشر را نوعی از فرار مغزها عنوان کرد و افزود: هنرمندان با ساخت صنایع‌دستی هنر، تاریخ و فرهنگ ایران زمین را حفظ می‌کنند، بنابراین مهاجرت آنان به خارج از کشور ضربه سختی به تمدن و هنر کشور تلقی می‌شود.

این کارشناس صنفی، تاکیدکرد: قطعا شرایط نامطلوب اقتصادی ناشی از رکود بازار از عوامل گرایش هنرمندان صنایع‌دستی به زندگی و ادامه کار در کشورهای دیگر شده است، زیرا در آن ممالک به درآمد و جایگاه اجتماعی بالایی می‌رسند.

روزدار تصریح‌کرد: به نسبت کشور همسایه یعنی ترکیه، گردشگران خارج زیادی را جذب نکرده‌ایم و از سوی دیگر وضعیت مالی مسافران داخلی نیز چندان مناسب نیز که این عوامل موجب کاهش خرید اجناس صنایع‌دستی شده است.

وی با بیان اینکه تولیدی‌های صنایع‌دستی از پرداخت مالیات معاف هستند، افزود: فروشندگان این کالاهای هنری باید انواع مالیات و به ویژه ارزش افزوده را پرداخت کنند که این وضعیت موجب کسادی بیشتر کار فروشندگان شده که باز تاثیر منفی بر هنرمندان و سازندگان گذاشته است.

این هنرمند قلمزن، یادآوری‌کرد: در چند ماه گذشته سه کارگاه قلمزنی در ترکیه توسط هنرمندان اصفهانی ایجاد شده که استادکاران ماهر قلمزنی از اصفهان را جذب خود کرده‌اند و این درحالی است که ده‌ها کارگاه قلمزنی به علت رکود بازار در این شهر تعطیل شده است.

بی‌توجهی به مشکلات، موجب نابودی هنرهای دستی می‌شود

روزدار ادامه‌داد: هر کدام از مشاغل صنایع دستی به نوعی با مشکل تامین مواد اولیه و خرید با قیمت گران از دلالان مواجه هستند که این امر نیز فشار مالی زیادی به آنان وارد می‌کند.

وی گفت: برای نمونه شمش و یا ورق‌های فلز نقره از طریق بانک مرکزی و یا نهاد اقتصادی مستقل به دست نقره‌کاران نمی‌رسد و باید این مواد را از دلالان و قاچاقچیان تهیه کنیم، زیرا اساسا نقره فلزی وارداتی است.

نایب رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی اصفهان در پایان تاکیدکرد: اگر مسئولان مشکلات کسب و کار هنرمندان را رفع نکنند و مهاجرات هنرمندان شدت گیرد، در آینده نزدیک تمامی رشته‌های هنری صنایع دستی نابود و فراموش خواهند شد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register