یک فعال فرهنگی بخش کویرات آران و بیدگل: صنایع‌دستی،راهکار مناسب اشتغال زنان/ حرفه‌های کهن بخش “کویرات” احیا شوند

یک فعال فرهنگی و گردشگری در بخش کویرات آران و بیدگل گفت: توسعه صنایع‌دستی یکی از بهترین راهکارهای کارآفرینی در این بخش است که این امر گزینه‌ای مناسب برای اشتغال زنان محسوب می‌شود.

طاهره شاهین در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: کشاورزی و دامپروری دو منبع اصلی اقتصاد این بخش در چند دهه اخیر بوده است، اما با توجه به بحث بحران آب و مشکلات ناشی از آن، شاهد افزایش بیکاری در بین مردم هستیم.

وی با بیان اینکه در این شرایط فعلی توسعه صنایع‌دستی یکی از بهترین راهکارهای ایجاد شغل در این بخش است، افزود: این مشاغل با تسهیلات بانکی اندک در زمان کوتاهی راه اندازی شده و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان مانند احداث کارخانجات بزرگ را ندارند.

این فعال مدنی، تاکیدکرد: صنایع دستی یکی از بهترین گزینه‌های برای اشتغال زنان محسوب می‌شود، زیرا این قشر پس از فراگیری این حرفه‌ها در منزل می‌توانند بکار در این زمینه‌ها مشغول شده و درآمد مناسب بدست آورند.

شاهین با یادآوری اینکه شهر “ابوزید‌آباد” مرکز این بخش محسوب می‌شود، افزود: سال اخیر در روستای “محمدآباد” خانه ترویج صنایع‌دستی روستایی ایجاد شد، اما علاقه مندان ساکن در”ابوزیدآباد”، به دلیل فاصله زیاد با روستای یاد شده، انگیزه و یا توان رفتن به این مکان را ندارند.

وی تصریح‌کرد: همواره مردمان روستایی برای خرید، کسب شغل یا فراگیری حرفه و …. به شهرها مراجعه می‌کنند و حالت عکس آن تقریبا امکان‌پذیر نیست، بنابراین از مسئولان شهرستان تقاضا داریم که دفتر و یا مرکزی برای این آموزش حرفه‌ها در “ابوزیدآباد” ایجاد کنند.

این پژوهشگر فرهنگی و اجتماعی، تاکیدکرد: پارچه شعر بافی هنر اصلی در این شهر و بخش بوده است، اما متاسفانه شاهدیم که فعالیتی در آن صورت نمی‌گیرد اما در هر صورت باید این حرفه احیا شود.

شاهین افزود: البته فرش دستباف نیز یکی از مهمترین رشته‌های صنایعی دستی در این منطقه است که هنوز نیز از بین نرفته ولی باید رونق بیشتری پیدا کند.

وی حرفه گلیم بافی را از دیگر هنرهای دستی کهن در این بخش عنوان کرد و گفت: رونق تولیدات و ایجاد اشتغال در صنایع‌دستی زمانی عملی می‌شود که مسئولان از فروش این کالاها حمایت کنند.

این کارشناس فرهنگی،یادآوری‌کرد: تجربه نشان داده که حضور گسترده توریست‌ها در بهبود کسب و کار این حرفه‌های هنری اثر مستقیم و مثبت دارد، بنابراین برای جذب گسترده گردشگران به بخش کویرات باید تلاش بیشتری انجام شود.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register