یک کارشناس صنعت گردشگری: خانه‌های بومگردی،رونق بخش اقتصاد محلی است

یک مدرس و کارشناس صنعت گردشگری با بیان اینکه تعداد خانه‌های بومگردی در کشور در حال افزایش است،گفت: توسعه این نوع از مراکز اقامتی موجب رشد و رونق اقتصاد محلی و افزایش نرخ اشتغال در جوامع روستایی می‌شود.

رضا حسینی در گفتگو با کسب فردا – اظهارکرد: خانه‌های بومگردی نوعی از اقامتگاه‌های گردشگری در جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر تعداد آن در کشورمان رو به افزایش گذاشته است.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته تعداد کمتر از 50  واحد بومگردی در ایران وجود داشت، افزود: طبق برخی آمارها و اخبار منتشر شده این رقم در حال حاضر به حدود 500 واحد در سراسر کشور رسیده است، که این اعداد رشد مثبت سرمایه‌گذاری در این زمینه را نشان می‌دهد.

این کارشناس درباره دلایل ایجاد خانه‌های بومگردی، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی وکاهش توان مالی مردم  برای ماندن در هتل‌ها و اقامتگاه‌های گران را یکی از این عوامل گرایش به ساخت و همچنین اقامت گردشگران در این مکان‌ها می‌دانم.

حسینی ادامه‌داد: ساخت یک هتل چند ستاره از مرحله نخست تا اتمام به سرمایه کلانی نیاز دارد، و حتی بعد از راه‌اندازی نیز مخارج بالایی برای خدمات و نگهداری تجهیزات و … باید هزینه شود.

وی اضافه‌کرد: خانه‌های بومی و قدیمی زیادی در سراسر سرزمین ایران وجود دارد، که به ویژه در مناطق روستایی و در برخی شهرها این بناها قابل مشاهده است، همچنین می‌توان این خانه‌ها را با اندکی تعمیرات و بازسازی به محلی برای اقامت مسافران تبدیل کرد.

این مدرس دانشگاه گفت: ایجاد این اماکن بومگردی موجب رشد اقتصادی و افزایش نرخ اشتغال در نواحی روستایی می‌گردد و از جهت دیگر هزینه‌های جاری و نگهداری آن هم زیاد نیست.

حسینی، اظهارکرد: علاقه گردشگران داخلی و خارجی به تجربه جدید مسافرت و شب‌گذارنی در این نوع خانه‌های سنتی نیز در رونق و افزایش این اقامتگاه‌ها تاثیر مثبتی داشته است، چرا که آنان وارد فضای مستند و بومی یک فرهنگ می‌شوند و این خود یک جاذبه است.

وی یادآوری‌کرد: این اقامتگاه‌ها از نظر داخلی دارای زیبایی معماری سنتی خاص به خود است، اما از دید بیرونی نیز همخوانی خوبی نیز با شرایط طبیعی و مناطق آب و هوایی دارد، که این مورد نیز یک شاخصه جالب معماری – طبیعی برای جذب گردشگر تلقی می‌شود.

آموزش مدیران و کارکنان ضروری است

این پژوهشگر توریسم، تاکیدکرد: مالکان و یا مدیران اقامتگاه‌های بومگردی نیز در زمینه خدمات این مجموعه‌ها باید نخست خود آموزش‌های کاربردی ببینند و سپس به تعلیم کارکنان خود بپردازند.

حسینی، ادامه‌داد: توجه به تهیه غذای باکیفیت بومی با مواد اولیه تازه و سالم، ایجاد امکانات رفاهی مناسب و رعایت بهداشت درخانه‌های بومگردی الزامی است، زیرا اجرای دقیق این موارد گردشگران بیشتری را جذب می‌کند، به کسب و کار آنان رونق می‌دهد و در نهایت به نفع اقتصاد محلی نیز تمام خواهد شد.

وی با اشاره به کمبود تخت و شرایط ماندگاری برای گردشگران کشور و به ویژه استان اصفهان، گفت: تعداد هتل و مسافرخانه‌های مناسب درکشور بسیار کمتر ازاستاندارهای جهانی است، بنابراین ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی در این شرایط تا حدودی زیادی می‌تواند مشکلات اقامتی را رفع نماید.

ظرفیت کاروانسراها را از دست ندهیم

این مدرس دانشگاه، درباره ارزش کاروانسراها به کسب فردا -گفت: این اماکن که عمدتا در بین راه‌ها یا محیط های بیابانی قرار گرفته‌اند نیز ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به اقامتگاه و یا مراکز پذیرایی به شمار می‌روند، البته از این بناهای کهن و زیبا با هر دو کارکرد نیز می‌توان استفاده نمود.

حسینی، یادآوری‌کرد: پس از بازسازی و تبدیل کاروانسرا به مرکز جذب گردشگران، مدیران آن باید نحوه پذیرایی حرفه‌ای، استفاده از کارکنان آموزش دیده و مورد تایید را در دستور کار خود قرار دهند.

بومگردی ایران،نگرشی علمی نیاز دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارکرد: بومگردان، اکوتوریست‌ها و یا همان گردشگران طبیعت از نظر علمی افرادی هستند که بیشتر به دنبال تفریح و مشاهده مناظر طبیعی هستند و در این سفرهای خود زیانی به محیط زیست وارد نمی‌کنند، همچنین این گروه از توریست‌ها را بیشتر افراد نخبه و تحصیل کرده تشکیل می‌دهند.

این کارشناس، یادآوری‌کرد: اگر جمعیت زیادی از گردشگران در یک فصل سال به محیط طبیعی یا روستایی واقع در این نواحی وارد شوند و صرفا هدف بازدید را داشته باشند، طبق تعریف ( Ties) “جامعه بین المللی بوم گردی” جزو بومگردان قرار نمی‌گیرند.

حسینی،گفت: بحث بومگردی به صورت جامع و علمی در کشورمان تعریف و تدوین نشده است، برای نمونه کتابی چهار جلدی نوشته “آلن درام و اندی مور “ در این زمینه وجود دارد که در ایران تنها یک جلد آن را ترجمه شده است.

وی در خاتمه، افزود: باید در این عرصه فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد، چرا که رونق بومگردی مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به زادگاه اصلی شان، را نیز بدنبال خواهد داشت.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register