یک فعال محیط زیست خواستار شد: ورود خودروها به پناهگاه حیات وحش “ابوزید آباد” ممنوع شود/ شن زار و حیات جانوری در معرض خطر است

 یک فعال گردشگری و محیط زیست بخش کویرات آران و بیدگل گفت: مسئولان جلوی ورود خودورهای سافاری و آفرود به پناهگاه حیات وحش” ابوزید آباد و بخش کویرات” را بگیرند، زیرا طبیعت شن زار و حیات گونه‌های جانوری در معرض خطر است.

طاهره شاهین در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل همانگونه که از نام آن پیداست در محیطی بیابانی و خشک قرار دارد که از یک طرف به “دشت کویر” ایران متصل است.

وی تصریح کرد: در قسمتی از بیابانهای این بخش پناهگاه حیات وحش ” ابوزیدآباد و بخش کویرات” وجود دارد که گونه‌های متعدد خزندگان، پستاندارن، پرندگان و … در آن زندگی می‌کنند،اما ورود به این پناهگاه ممنوع اعلام شده هرچند توجهی به این امر نمی شود.

این فعال گردشگری و محیط زیست، تاکیدکرد: متاسفانه گردشگران دارای ماشین‌های “آفرود و سافاری” برای تفریح در ماسه‌های کویری به این پناهگاه هجوم می‌آورند که شاهد زیان‌های زیست محیطی گوناگون هستیم و امیدواریم مسئولان با این مسئله برخورد جدی نمایند.

شاهین با بیان اینکه این توریست‌ها با خودروهای خود از داخل و اطراف شهر”  ابوزید آباد” وارد پناهگاه حیات وحش می‌شوند، گفت: ماشین‌های دو دیفرانسل” آفرود و سافاری” به دلیل قدرت زیاد برای سواری در تپه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که این گونه تفریح باعث نابودی شکل طبیعی شنزارهای بیابان شده است.

وی ادامه‌داد: هجوم این گونه ماشین‌ها و سروصدای بسیار زیاد ناشی از سواری آن در شنزارها موجب آزار و فرار برخی حیوانات شده است، و معتقدم این موضوع حتی می‌تواند اثر منفی بر زاد و ولد این گونه‌های ارزشمند حیات وحش گذاشته و نسل آنان را در این منطقه با خطر نابودی مواجه نماید.

این فعال محیط زیست، اظهارکرد: باید مسیر ورودی این گردشگران به پناهگاه حیات وحش کنترل شود و همچنین گردشگران با مجوز وارد این منطقه شوند و از سوی دیگر نگاهبانان بیشتری برای حفظ آن بگمارند.

شاهین با بیان اینکه منطقه “سیازگه ”  نیز برای تفریح با خودروهای آفرود مناسب است، گفت: تقاضا داریم که ورود خودروهای سافاری و آفرود به پناهگاه حیات وحش “ابوزید‌آباد و بخش کویرات” از طرف مسئولان مربوط ممنوع اعلام شود.

وی در خاتمه یادآوری‌کرد: اخیرا طبق حکم داستانی شهرستان آران و بیدگل ورود ماشین‌های سافاری و آفرود به مناطق کویری “مرنجاب” ممنوع شده است، اما توقع داریم این امر در تمام مناطق کویری شهرستان اعمال شود تا شاهد این رفتار خلاف قانون از طرف برخی توریست‌ها نباشیم.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register