یک مدیر صنفی فرش دستباف اصفهان: برنامه جامع برای تولید و صادرات فرش نداریم/ مزایای قالی‌بافی کارگاهی زیاد است

یک عضو هیات مدیره اتحادیه بازرگانی شرکت‌های تعاونی فرش دستباف استان اصفهان گفت: برنامه جامع و کارآمد برای تولید و صادرات فرش در کشور وجود ندارد.

اصغر حشمت قهدریجانی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: قطعا قالی‌بافی درکارگاه به نسبت منزل مزایای بیشتری دارد که می‌توان به نظارت بهتر بر تولید، امکان بافت فرش به صورت جفت از نظر نقشه و آب و رنگ، صرفه‌جویی در مواد اولیه، امکان بافت با نیروی کار بیشتر و در زمان اندک و ….اشاره نمود.

وی درباره مشکلات قالی بافی کارگاهی، گفت: نبود برنامه جامع و کارآمد در زمینه فرش دستباف، نداشتن فرهنگ کار جمعی در ایران و همچنین بافت فرش بوسیله زنان از جمله این مشکلات است،البته و نباید فراموش کرد که بیشتر بانوان تمایل دارند در همراه با قالی‌بافی به امور منزل نیز برسند.

مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف قهدریجان و حومه، تاکیدکرد: در جوامع روستایی و یا شهرهای بزرگ کشاورزی مانند قهدریجان در استان اصفهان مردان تمایل زیادی به فرشبافی اعم از خانگی و یا کارگاهی نشان نمی‌دهند، زیرا برای آنان توجیه اقتصادی ندارد.

حشمت قهدریجانی با بیان اینکه در نواحی روستایی بیشتر زنان و دختران،اضافه‌کرد: یک بافنده خوب ماهانه فقط 600 هزار تومان درآمد دارد که نوعی کمک خرج برای خانواده است، به بیان بهتر این رقم پایین دلیل بی‌رغبتی مردان به این حرفه را نشان می‌دهد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register