یک کارشناس بازار اعلام‌کرد: افزایش نرخ دلار عامل اصلی گرانی طلا است/ کاهش خرید زیورآلات

یک کارشناس و پژوهشگر بازار طلا و جواهر گفت: نوسانات ارزی و گرانی قیمت دلار عامل اصلی افزایش قیمت طلا در بازار است.

حجت سلمانی‌زاده در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: نوسان و افزایش قیمت طلا از چند هفته گذشته تا کنون پدیده‌ای جدید نیست و بارها اتفاق افتاده که دلایل داخلی و خارجی خود را دارد.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل در این وضعیت را نوسان و بالا رفتن نرخ ارز می‌دانم ، زیرا و با تغیرات نرخ دلار قیمت این فلز گرانبها نیز بر مبنای اونس جهانی افزایش یا کاهش می‌یابد.

این کارشناس  با بیان اینکه طلا یک کالای سرمایه‌ای در دنیا است، یادآوری‌کرد: طلا در سیستم اقتصادی بسیاری از کشورهای جهان به پول رایج تبدیل و دربازار جاری می‌شود و در مواردی حالت عکس آن نیز اتفاق می‌افتد که این موضوع هم بر نوسانان قیمت طلا تاثیرات زیادی دارد.

سلمانی‌زاده یادآوری‌کرد: طلا فلزی است که نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارد، بنابراین شرایط و اتفاقات سیاسی و مالی در دنیا همانند جنگ‌های منطقه‌ای، نوسانات قیمت نفت، فشارهای بین المللی روی برخی کشورها، وضعیت استخراج معادن و ….. نیز بر گران شدن نرخ طلا اثر زیادی دارد.

وی تاکید کرد: بحث  “تشدید روانی خرید و فروش طلا”  در سطح جامعه ایران را نیز از عوامل مهم داخلی در افزایش نرخ این فلز می‌دانم، که همواره به سمت خرید سکه سوق پیدا می‌کند و برخی سایر اشکال طلا را خریداری می‌‌نمایند.

عامل سابق توسعه خوشه طلای اصفهان، ادامه‌داد: نباید فراموش کنیم که با نوسان شدید ارزی پول داخلی نیز کم اعتبار می‌شود و مردم برای دستیابی به یک سرمایه مطمئن مالی به سمت خرید سکه‌های طلا گرایش زیادی پیدا می‌نمایند.

سلمانی‌زاده گفت: حدود یک دهه گذشته و در این مواقع افراد علاوه سکه، پول خود را صرف خرید مسکن نیز می‌کردند اما در حال حاضر بازار زمین و مسکن دچار رکود است و خیلی از افراد جامعه هم توان خرید آن را ندارند.

وی با بیان مثالی افزود: برای نمونه فردی که 15 تا 20 میلیون تومان پول دارد ، می‌تواند سکه طلا به عنوان کالای سرمایه‌ای خرید کند و قطعا نمی‌تواند با این ارقام خانه یا زمین بخرد.

مشاور شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان، با اشاره به بروز مشکلات برای تولید کنندگان مصنوعات طلا، اضافه‌کرد: در حال حاضر بازار خرید و فروش زیورآلات دچار افت شدید شده است، زیرا به دلیل نوسانات زیاد نرخ طلا و بروز عدم اطمینان از شرایط بازار، مصرف کنندگان تصمیم به خرید نمی‌گیرند.

سلمانی‌زاده ادامه‌داد: مردم نیز توان مالی خوبی برای خریداری ندارند، البته در شرایط کنونی فقط نرخ دستمزد ساخت طلا و جواهر ثابت و بدون تغییر مانده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارکرد: فعلا بازار طلا در حالتی حباب گونه قرار دارد و تجربه هم نشان داده است که در دراز مدت این وضعیت تغییر می‌کند و قیمت‌ها کاهش یافته و ثبات در بازار حاکم خواهد شد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register