یک مقام صنفی اعلام کرد: اصفهان دارای قوی‌ترین زیرساخت هنر نقره‌کاری است

رییس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان گفت: اصفهان تولیدکننده بیشترین میزان مصنوعات نقره کشور است، زیرا تمام زیرساخت‌های این هنر کهن در این استان وجود داد.

عباس شیردل در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: استان اصفهان قطب هنر نقره کاری در ایران محسوب می‌شود، زیرا برخوردار از تمام زیرساخت‌های فنی و همچنین بیشترین حجم تولید مصنوعات در این صنعت دستی کهن است.

وی تصریح‌کرد: اساسا در مجموعه صنف نقره‌کاری رسته‌های شغلی:” نقره ذوب‌کن، نوردکار، سازنده، چرخکار، پرداختکار، خم کار، سوهان کار، ریخته‌گر و قلمزن” فعالیت می‌کنند که خوشبختانه تمام رسته‌های یاد شده در اصفهان وجود دارد.

این هنرمند نقره‌کار، افزود: البته در تعدادی از استان‌ها این هنر به شکل فعالیت محدود و بیشتر در حد قلمزنی بر سطح نقره انجام می‌شود، همچنین این هنرمندان برای تامین برخی نیازهای کاری به اصفهان مراجعه می‌کنند.

شیردل با اشاره به اهمیت فرهنگی و تاریخی این هنر، تاکید‌کرد: نقره‌کاری در بین محصولات صنایع‌دستی جایگاه خوبی دارد، زیرا فروش و صادرات آن دارای ارزش افزوده بالایی برای کشور است و رونق کسب و کار آن می‌تواند اشتغال پایدار زیادی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه فروش آثار نقره در گالری‌های هنری در حال رواج است،ادامه‌داد: خرید افراد توریست در بازار شهر و نیز صادرات از دیگر روش‌های معامله این اجناس محسوب می‌شود، البته میزان صادرات را کافی نمی‌دانم و معتقدم مسئولان باید برای این امر حمایت بیشتری انجام دهند.

رییس اتحادیه صنف صنایع‌دستی اصفهان، یادآوری‌کرد: سال‌های گذشته حدود دو هزار کارگاه در رسته‌های مختلف این صنف در اصفهان فعال بودند، اما با توجه به مشکلات گوناگون در تولید این تعداد کاهش یافته که این امر نیز بر کاهش صادرات اثر منفی گذاشته است.

شمش نقره وارد و یا تولید نمی‌شود

شیردل در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: استخراج و تولید شمش نقره در ایران انجام نمی‌شود و حتی به صورت رسمی نیز شمش این فلز وارد کشور نمی‌گردد، زیرا بانک مرکزی تعرفه خاصی برای قیمت‌گذاری آن تعین نکرده است.

وی گفت: تمامی مواد اولیه فلز نقره به صورت قراضه‌جات و به روش قاچاق وارد کشورمان می‌شود و بعد از ذوب و تبدیل شدن به شمش یا ورق در اختیار هنرمندان این حرفه قرار می‌گیرد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register