یک فعال فرهنگی ورزنه: هویت تاریخی” گاوچاه” ورزنه باید حفظ شود/ رستوران “حاج میرزا” جاذبه مهم گردشگری است

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه گفت: ایجاد مکان پذیرایی در مجموعه ” گاو چاه” و “شتر آسیاب ورزنه برخلاف هویت تاریخی آن است.

رضا خلیلی ورزنه در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: “گاوه‌چاه و شتر آسیاب” دو میراث تاریخی در این شهر هستند که در سال‌های اخیر با زحمات فراوان احیا شدند، ولی متاسفانه اقداماتی در حال تغیر کاربری این دو بنای کهن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه گاو چاه و شتر آسیاب موجود از جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر است، افزود: این دو یادگار قدیمی در سال‌های اخیر از عوامل جذب توریست‌ها به ورزنه بوده است.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه،گفت: اساسا سازه گاوچاه به منظور نمایش برداشت آب سطحی در زمان قدیم احیا شده است تا گردشگران درک خوبی از شرایط کشاورزی تا قبل از ماشینی شدن ابزارهای تولید داشته باشند.

خلیلی ورزنه با بیان اینکه در یکی از گاوچاه‌های ورزنه اتاق‌های پذیرایی برای مسافران ساخته شده است،گفت: این سازه آبکشی از نظر فنی و تاریخی با محیط مزرعه تعریف شده و تغییر کاربری آن به شکل دیگر بر خلاف هویت واقعی آن است.

وی با اشاره به وجود گاوهای نر سیستانی برای نمایش آبکشی در این سازه‌های تاریخی گفت: اساسا این حیوان در مجموعه گاوچاه دارای یک آغل است که نمی‌توان منکر وجود کود گاوی و مگس زیاد در فصل گرم در آن شد، بنابراین وجود اتاق‌های پذیرایی گردشگران در چنین مجموعه از نظر بهداشتی درست نیست.

این فعال مدنی گفت: ابزارهای کشاورزی قدیمی ورزنه نیز در مجموعه گاوچاه وجود دارد که به نوعی یادآوری میراث تاریخی زراعت در این منطقه است، بنابراین ایجاد حالتی جدید با هدف پذیرایی از مسافران و هر قصد دیگر معنایی ندارد.

خلیلی ورزنه ادامه‌داد: در شتر آسیاب ورزنه نیز چنین اتاق‌هایی ساخته‌اند که با روح تاریخی و فرهنگی این بنا همخوانی ندارد و باید به این تغییر کاربری‌های غیر اصولی نظارت شود.

 تبدیل آب انباری ویرانه به رستوران سنتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته مرمت و تغییرکاربری آب انبار “حاج میرزای ورزنه” به یک رستوران سنتی در این شهر از نظر اصول توریسم عمل مثبتی بود و خوشبختانه این اثر به یک مکان مناسب برای جذب و پذیرایی از گردشگران بدل شده است.

این کارشناس گردشگری، تاکید‌کرد: این بنای صفوی در حال ویرانی بود اما یکی از شهروندان علاقه‌مند پس از چند سال سرمایه‌گذاری و کوشش فراوان این میراث کهن را احیا و به سفره خانه سنتی تبدیل کرد که امروز به یکی از جاذبه‌های مهم ورزنه محسوب می‌شود.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register