یک کارشناس میراث فرهنگی: منزل “زهتاب”، خانه هنرمندان خمینی‌شهر نشد!

یک کارشناس میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی در خمینی‌شهر، گفت: منزل تاریخی زهتاب طبق وعده‌های برخی مسئولان قرار بود، پس از مرمت به خانه هنرمندان ” در این شهرستان تبدیل شود اما هنوز این وعده عملی نشده است.

علیرضا اشرفی در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: خانه تاریخی زهتاب در خمینی‌شهر بنایی است که ساخت آن مربوط به دوران‌ پهلوی و قاجار است، اما با توجه به وجود خشت‌های 22 در 22 سانتی متر، نوع و ضخامت تاقهای قوس‌دار و تویزه‌های آن می‌توان قدمت نخستین این اثر را به اوایل قاجار و حتی مدتی قبل از آن هم نسبت داد.

وی افزود: در سال 1293 هجری شمسی( یعنی زمان احمدشاه قاجار ) شخصی به نام  “حاج قربانعلی زهتاب” که شغل زهتابی داشته است، این مکان را برای بنای منزل خریداری می‌کند، اما آن بنا در اصل قطعه زمینی بزرگی بوده که دارای دو اتاق پشت سر هم و یک اصطبل (که راه ورودی آن به کوچه کناری باز می‌شد) بود.

این پژوهشگر میراث فرهنگی با بیان اینکه خانه زهتاب‌ها در محله خوزان در خیابان شریعتی شمالی قرار داد، ادامه داد: از زمان پهلوی اول مرحوم زهتاب بخش‌های مسکونی دیگری به این مجموعه اضافه کرده بود، که اتاق و هشتی‌های آن قابل مشاهده است.

اشرفی با بیان اینکه این بنای تاریخی وسعتی حدود 700 متر مربع دارد، گفت: در سال چند سال اخیر شهرداری خمینی شهر نخست این منزل تاریخی را از وارثان خریداری و سپس در سال 1394  اقدام به مرمت این اثر برای تبدیل آن به خانه هنرمندان این شهرستان کرد، البته کار مرمت مدتی قبل به اتمام رسیده اما نمی‌دانیم چرا درب آن کاملا بسته است!؟

وی گفت: این خانه فقط یکبار به طور نمادین به عنوان خانه هنرمندان افتتاح شده است اما پس از آن چنین کارکردی از این بنا مشاهده نکرده‌ایم.

این کارشناس مرمت، تاکید‌کرد: رشد تمام شاخه‌های هنری مانند نقاشی، صنایع دستی، خطاطی و … نیازمند استفاده از تجارب مشترک و تبادل نظر بین هنرمندان این حرفه هاست، بنابراین این افراد نیاز به گردهمایی هفتگی در یک مکان دارند، که معتقدم خانه تاریخی زهتاب می‌تواند بهترین گزینه برای این امر باشد.

اشرفی در خاتمه یادآوری‌کرد: البته شهرداری خمینی‌شهر در سال‌های اخیر در مورد خرید خانه‌های قدیمی و مرمت آن کارهای مثبتی انجام داده که نمی‌توان منکر شد.

به گزارش کسب فردا- تعدادی از مردم محلی ساکن در مجاورت خانه تاریخی زهتاب در گفتگو با خبرنگار این رسانه از بسته بودن دایمی درب آن سخن گفته و اذعان می‌کنند که فقط در مواردی مانند آبیاری باغچه و دیگر خدمات درب این اثر تاریخی توسط مسئولان مربوط باز می‌شود.

گفتنی است، خانه‌های تاریخی مجیر، سرتیپ و … که در سال‌های اخیر مرمت شده همه روزه برای بازدید مردمی باز است، بنابراین از گشایش دایمی منزل زهتاب به عنوان اثری ارزشمند برای جذب توریست به این بخش از شهر نباید غافل شد.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register