یک کارشناس و پژوهشگر کشاورزی: صادرات طلای سرخ برندسازی قوی نیاز دارد/ زعفران،محصولی مناسب در شرایط کم آبی

یک عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان گفت: مشکل صادرات زعفران ناشی از نداشتن برند قوی ایرانی در سطح جهان و نیز اهمیت ندادن به بحث بسته بندی‌های جدید و مناسب بازار روز دنیاست.

جواد طباطبائیان در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: زعفران یک گیاه دارویی است و به دلیل برخورداری از مواد رنگین برای رنگ‌دهی در برخی غذاها استفاده می‌شود، همچنین به دلیل طبع گرمی که دارد مصرف آن از زمان قدیم تا کنون برای افزایش شادابی، کاهش سردی بدن، کاستن وزن و … توصیه شده است.

وی گفت: حدود 90 درصد طلای سرخ یا همان زعفران در سطح جهان در ایران تولید می‌شود و طبق برخی آمارها صادرات این محصول در سال جاری به 350 تن هم رسیده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان،افزود: البته کشورهای افغانستان، پاکستان و اسپانیا نیز از صادرکنندگان زعفران محسوب می‌شوند، اما از نظر کیفیت و حجم تولید با کشورمان فاصله زیای دارند.

طباطبائیان با اشاره به نیاز آبی پایین زعفران برای کشت، تصریح کرد: وجود نور زیاد آفتاب و همچنین بیابانی بودن بخش زیادی از ایران در طول تاریخ موجب علاقه به کاشت این گیاه دارویی و ارزشمند شده است.

وی تاکید‌کرد: البته تجربه نشان می‌دهد که طلای سرخ در هر محیطی به ثمر نمی‌رسد، زیرا وجود نور زیاد خورشید برای رشد یه فاکتور مهم است، به بیان بهتر کاشت زعفران در نواحی کم نور،کوهستانی و بسیار سرد را عمل نادرستی و بی فایده‌ای می‌دانم.

ترویج کشت جدی گرفته شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصفهان در تولید این محصول جایگاه زیاد خوبی در کشور ندارد، اظهارکرد: با توجه به شرایط بحران آب در سراسر استان و به ویژه حوضه زنده‌رود توسعه کشت طلای سرخ  با توجه به نیاز آبی اندک ضروری به نظر می‌رسد .

طباطبائیان گفت: متاسفانه کشاورزان این استان نیز مانند سراسر ایران به صورت تجربی کار می‌کنند و تا به فایده مالی کاشت گیاهان دارویی از طریق مشاهده اطمینان حاصل نکنند وارد عمل نمی‌شوند به بیان بهتر باید زارعی دیگر زعفران بکارد و سودی بدست آورد تا این قشر نیز برای این امر انگیزه پیدا کنند.

وی اضافه‌کرد: معتقدم برای رفع این معضل باید بحث ترویج و آموزش کشاورزان از طریق نهادهای صنفی و دولتی باید با جدیت دنبال شود، زیرا بدون فرهنگ‌سازی و بالا بردن سطح آگاهی مردمی به نتیجه نخواهیم رسید.

مصرف آب زعفران نصف غلات است

این متخصص گیاهان دارویی،تاکید‌کرد: اساسا مصرف آب کاشت زعفران حدود نصف مصرف آب غلاتی مانند گندم، جو و ذرت است که این رقم در شرایط بحران آب جای توجه جدی دارد و یک دلیل خوب برای توسعه کشت آن به ویژه در نواحی مانند شرق اصفهان محسوب می شود.

طباطبائیان تصریح کرد: البته نباید فراموش کنیم که کاشت این گیاه در سال اول سودآوری زیادی ندارد، زیرا پیاز آن در این زمان اندک رشد زیادی در سطح مزرعه نمی‌تواند پیدا کند اما از سال‌های دوم به بعد به صورت تصاعدی شاهد افزایش میزان برداشت هستیم.

وی با بیان مثالی گفت: اگر در یک هکتار زمین در سال اول طلای سرخ بکاریم فقط حدود یک و نیم کیلوگرم(1.5) برداشت داریم اما این رقم از سال دوم حدود چهار کیلوگرم و در سال سوم به شش کیلوگرم نیز خواهد رسید.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان، یادآوری‌کرد: دوره کاشت و داشت زعفران از نیمه تیرماه تا مهرماه هر سال است و برداشت آن نیز از آبان تا آذرماه ادامه می‌یابد.

طباطبائیان در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: همانطور که گفته شد در زمینه کاشت مشکل ترویج و فرهنگسازی باید رفع شود، البته در زمینه “داشت” زعفران مشکل خاصی وجود ندارد، زیرا آفات گیاهی و جانوری آن زیاد نیست و مصرف آب این گیاه دارویی نیز اندک است.

برند ایرانی زعفران ایجاد شود

وی تاکید کرد: معضل اصلی تولید زعفران در کشور عدم تغییر نگرش سنتی به بحث بسته بندی صادرات است که ضربه زیادی همواره از آن خوردهایم، و هنوز برندهای قوی و و اثر گذار برای فروش دربازار جهانی نداریم.

این کارشناس کشاورزی، اضافه‌کرد: اسپانیا زعفران ایرانی را خریداری و با بسته بندی شیک و جذاب به نام خود صادر می‌کند که این امر یک ضعف جدی برای کشورمان است.

طباطبائیان گفت: صادرات این محصول ارزشمند نیازمند یک تحول اساسی در صنعت بسته بندی در سراسر ایران است و معتقدم برای تحقق آن باید از تخصص دانش آموختگان رشته کشاورزی حتما استفاده شود.

وی تعرفه بالای صادرات را از مشکلات مهم در فروش طلای سرخ دانست و گفت: باید دولت این رقم را کاهش دهد زیرا فروش زعفران به سراسر جهان برای کشاورزی ایران ارز آوری و اعتبار به همراه خواهد اشت.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register