یک مسئول صنایع لبنی: خشکسالی نرخ شیرخام را افزایش داده است

دبیر انجمن صنایع لبنی و پاستوریزه استان اصفهان گفت: خشکسالی و قطع آب زنده‌رود یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت شیر خام در استان محسوب می‌شود، زیرا موجب کاهش سطح علوفه مزارع و مراتع شده است.

هومان امیری در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: خشکسالی دهه اخیر و همچنین قطع جریان آب زاینده‌رود موجب کاهش علوفه مراتع و مزارع شده که این امر در قیمت شیر خام دامداران اثر گذار بوده است.

وی با بیان اینکه شیر خام اصلی‌ترین ماده اولیه صنایع لبنی است، افزود: علوفه و سایر آذوقه‌های دامی از مهمترین مواد تولید شیر خام است، بنابراین کاهش سطح علوفه بر قیمت این خوراک دامی خواهد افزود و در نهایت شیر خام نیز گران می‌شود.

این کارشناس صنایع لبنی، تصریح‌کرد: به دلایل یاد شده در سال‌های اخیر نرخ خرید شیر خام از دامداری‌ها افزایش یافته که بر قیمت تمام شده محصولات لبنی نیز اثر گذاشته است، بنابراین معتقدم با واردات و تامین خوراک بیشتر دام‌ها به قیمت کمتر می‌توان قیمت شیر خام را تا حدی کاهش داد.

امیری با بیان اینکه خشکسالی بر کیفت علوفه نیز اثر منفی می‌گذارد، ادامه‌داد: علوفه ارگانیک و مراتع غنی بر کیفیت شیر خام اثر مثبتی دارد به بیان دیگر این نوع علف بر میزان چربی‌های شیر خام می‌افزاید که در بهبود طعم و سایر خواص آن تاثیرگذار است.

وی اظهارکرد: تولید محصولات کشاورزی برای خوراک دام مانند یونجه، ذرت و … به دلیل کمبود شدید آب  در استان اصفهان کار منطقی نیست و معتقدم که باید بر واردات انواع علوفه با کیفیت با قیمت مناسب تکیه کنیم.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register