حفر چاه عمیق،معنی اقتصاد روستایی نیست! / گردشگری روستایی، راهکار غلبه بر بحران آب

یک پژوهشگر آب و کشاورزی، گفت: اقتصاد یک جامعه روستایی فقط کشاورزی و دام نیست، بلکه منبع بزرگ و درآمدزای فراموش شده‌ای به نام گردشگری روستایی وجود دارد که باید روی آن کار کرد.

عارف سپهری در گفت وگو با خبرنگار کسب فردا- اظهار کرد: ایران دچار بحران آب و اتلاف این مایع  زندگی در بخش کشاورزی است، اما با این حال نمی توانیم این بخش مهم اقتصادی را تعطیل کنیم زیرا اولا خسارت مالی و بیکاری مضاعف در پی دارد و از سوی دیگر رها کردن زمین‌های کشاورزی در روستاهای حاشیه کویر موجب پیشروی بیابان می شود.

وی بیان اینکه افزایش بی رویه سطح کشت، خشکسالی، حفر بی رویه چاه‌های عمیق، خشکی رودخانه ها و تالاب ها و…..از دلایل اساسی ضربه خوردن کشاورزی ایران در طول چند دهه اخیر بوده است، اظهار کرد: معتقدم روش فعلی زراعت در کشور همخوانی با حفظ محیط زیست ندارد و اگر مصرف آب و سایر موارد کاشت محصول در کشور علمی نشود اراضی باقی مانده زیر کشت کشور نیز در آینده چندان دور به بیابان بدل خواهد شد.

رییس کمیسیون محیط زیست سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی، توسعه روش های مدیریت مصرف آب، احداث گلخانه ها،توسعه گردشگری روستایی و … را از راهکارهای برون رفت از مشکلات فعلی دانست.

سپهری ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش گلخانه اگر به صورت علمی انجام شود مصرف آب را تا یک دهم کاهش و کیفیت محصول را چند برابر افزایش می دهد البته تسهیلات بانکی و بازار فروش آن نیز باید توسط دولت حمایت شود.

وی اظهار کرد: باید این موضوع از سطح کلان تا پایین بطور جدی تفهیم شود که اقتصاد یک جامعه روستایی فقط کشاورزی و دام نیست، بلکه منبع بزرگ و درآمدزای فراموش شده‌ای به نام گردشگری روستایی وجود دارد که باید روی آن کار کرد که خوشبختانه روستاها و نواحی محروم کشورمان برای جذب توریست از ظرفیت‌های بالای  طبیعی، تاریخی، معماری و … برخورداراست.

این پژوهشگر آب و منابع طبیعی، افزود: اگر دو بخش دولتی و خصوصی به توسعه زیرساخت خدماتی و رفاهی گردشگری روستایی توجه و عمل کنند ساکنان آن نیز درآمد و شغل پایدار پیدا می کنند و نیازی نمی بینند به جان طبیعت و ذخایر باقی مانده آب کشور بیفتند.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register