رییس سابق شورای شهر قهدریجان: توسعه گلخانه‌ها در قهدریجان اشتغال پایدار ایجاد می‌کند/ کاهش مصرف آب ضروری است

رییس سابق شورای شهر قهدریجان گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای موجب اشتغال پایدار و همچنین کاهش چشمگیر مصرف آب در مزارع این شهر می شود، اما با نرخ بالای سود بانکی انجام آن عملی نیست.

محمد غلامی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: شهر قهدریجان مرکز بخشی به همین نام است که در زیرمجموعه شهرستان فلاورجان قرار دارد و از زمان قدیم تا کنون به دلیل خاک حاصلخیز، آب فراوان و همچنین کشاورزان سخت‌کوش و خلاق معروف بوده است.

وی با بیان اینکه این قهدریجان به شهر کشاورزان نمونه کشور مشهور است، افزود: علت این نامگذاری به کسب رتبه‌های بالای کشوری در برداشت محصول در سال‌های آبسالی در این منطقه باز می‌گردد.

این مسئول سابق، ادامه‌داد: قبل از وقوع خشکسالی، یعنی جاری بودن آب زنده‌رود در مزارع قهدریجان، این شهر سهم زیادی در تولید محصولات کشاورزی استان اصفهان و کشور داشت.

غلامی اضافه‌کرد: در زمان برداشت محصول روزانه صدها کامیون از محصولاتی مانند پیاز،کلم و سایر صیفی‌جات از آن به سمت استان‌های دیگر ارسال می‌شد و در آن دوران قهدریجان به یک ترمینال بزرگ صادرات کشاورزی شبیه بود.

وی یادآوری‌کرد: وسعت اراضی کشاورزی این منطقه به بیش از 50 هزار هکتار می‌رسد که حدود نیمی از آن دارای حقابه طوماری از زاینده‌رود است و نصف دیگر این زمین‌ها بوسیله چاه‌های عمیق آبیاری می‌شود.

این کشاورز، گفت: خشکی و قطع آب زنده‌رود در سال‌های اخیر موجب خشک شدن 80 درصد از سطح کشت اراضی قهدریجان شده است، همچنین از سوی دیگر شاهد خشکی تعداد زیادی از چاه‌های آب کشاورزان و افزایش عمق آن به حدود 150متر هستیم که آب حاصل نیز املاح زیادی دارد.

غلامی با بیان اینکه شغل حدود 90 درصد مردم قهدریجان زراعت است، تصریح‌کرد: به دلایل یاد شده بیکاری در این منطقه افزایش یافته است و قشر جوان برای اجاره زمین کشاورزی به استان‌های آبخیز مهاجرت می‌کنند که این امر نیز خطرات و مشکلاتی به‌ همراه دارد.

سه روش بی‌نتیجه …

وی درباره بحث کاهش مصرف آب، اظهارکرد: دولت در سال‌های اخیر برای این امر تدابیری مانند تغییر الگوی کشت، ایجاد سیستم‌های آبیاری جدید، توسعه گلخانه‌ها و …را در دستور کار قرار داده اما هیچکدام در قهدریجان نتیجه نرسیده است.

رییس سابق شورای شهر با اشاره به ورشکستی کشاورزان، افزود: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در مزارع به دلیل هزینه‌های زیاد مالی امکان‌پذیر نیست.

غلامی، یادآوری‌کرد: البته زارعان برای انتقال آب از چاه به زمین از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند تا امر آبیاری سریع‌تر و با اتلاف کمتر آب انجام شود.

وی ادامه‌داد: در بحث تغیر الگوی کشت به سلایق کشاورزان و تناسب سود‌دهی کشت جایگزین با کشت‌های مرسوم توجه نشده است، مثلا برخی کشت گیاه” کُلزا “با درآمد ناچیز را بجای برنج توصیه می‌کنند، اما کشاورزان نیز به این امر علاقه نشان نداده‌اند.

گلخانه بهترین راهکار کاهش مصرف آب

این کشاورز درباره توسعه گلخانه‌ها در قهدریجان،گفت: یکی از بهترین راهکارهای کاهش مصرف آب رونق گلخانه‌داری است، زیرا تبخیر در این سیستم بسته بسیار کم است و عوامل محیطی مانند درجه حرارت نیز کنترل می‌شود.

غلامی با بیان اینکه اشتغال پایدار در تمام طول سال در این سَبک کشاورزی نیز بیشتر است، تصریح‌کرد: برای توسعه گلخانه نیز کشاورزان با مشکل نداشتن سرمایه اولیه روبرو هستند، زیرا احداث یک هکتار گلخانه سنتی حدود 100 میلیون تومان هزینه نیاز دارد.

وی افزود: این هزینه برای احداث یک هکتار گلخانه صنعتی به حدود 700میلیون تومان می‌رسد که درتوان مردمی که چند سالی با مشکل خشکسالی مواجه شده‌اند، نیست.

سود وام گلخانه‌سازی کاهش یابد

این مسئول سابق، درباره پرداخت تسهیلات بانکی ساخت گلخانه، اظهارکرد: هرچند همواره پرداخت این ارقام حمایتی از طرف مدیران مربوط اعلام شده است، اما کشاورزان برای دریافت وام با مشکلات اداری و دستورالعمل‌های دست وپاگیر زیادی مواجه می‌شوند.

غلامی،تاکیدکرد: پرداخت تسهیلات صرفا جهت احداث گلخانه صنعتی و با مساحت بیش از سه هزار مربع صورت می‌گیرد که با توجه به بازپرداخت پنج ساله و سود بانکی 14 درصد، ایجاد آن برای کشاورزان اساسا صرفه و اقتصادی ندارد.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register