یک کارشناس اعلام کرد: توسعه دامپروری‌های صنعتی در “بخش کویرات” ضروری است

یک کارشناس کشاورزی و دامداری بخش کویرات آران و بیدگل گفت: توسعه دامپروری‌های صنعتی در راستای بهبود وضعیت اشتغال مردم این بخش ضروری است و این امر در شرایط فعلی بحران آب در بخش کشاورزی باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

محمد بیشه‌ در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: شغل اصلی بیشتر مردم در این بخش بر پایه کشاورزی است، اما به دلیل بحران خشکسالی و کاهش منابع آب، صرفا زراعت نمی‌‌تواند پاسخگوی درآمد جامعه باشد و باید از ظرفیت اشتغال‌زایی بخش دامداری استفاده شود.

وی با اشاره به جمعیت 15 هزار نفری در بخش کویرات و اقلیم بیابانی این منطقه، افزود: البته بیش از 70 درصد شاغلان کشاورزی در روستاهای این بخش به پرورش دام‌های سبک و سنگین هم می‌پردازند، و خوشبختانه از تجربه کاری خوبی در این عرصه برخوردار هستیم.

این کارشناس کشاورزی، ادامه‌داد: دامپروری در این منطقه به صورت نگهداری گاو، گوسفند و شتر در محلات و همچنین آغل‌های ساخته شده در مزارع انجام می‌شود، البته مقداری از آذوغه این احشام در زمین‌های کشاورزی تولید شده و بخشی از آن را نیز از شهرستان یا استان‌های دیگر خریداری می کنند.

بیشه‌ با بیان اینکه بیشتر دامداری‌های روستاهای کویرات به صورت سنتی اداره می‌شود، تصریح کرد: با توجه به بحران آب در منطقه و در راستای بهبود وضعیت اشتغال محلی، باید توسعه دامپروری‌های صنعتی، اصلاح نژاد دام برای تولید بیشتر شیر و گوشت و … مورد توجه مسئولان دولتی قرار گیرد.

شترداری حرفه‌ای کهن در کویرات

وی گفت: شترداری یکی از حرفه‌های کهن در این سرزمین است که هنوز رواج دارد و معتقدم که برای پرورش و توسعه آن باید سرمایه‌گذاری جدی در این بخش صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی روستای حسین آباد بخش کویرات، یادآوری‌کرد: این حیوان نیاز به مصرف آب کم و علوفه با درجه پایین دارد و از طرف دیگر در شرایط سخت آب و هوایی نیز از طاقت خوبی برخوردار است، بنابراین در شرایط خشکسالی و همچنین اقتصادی فعلی پرورش شتر، عملی سودمند محسوب می‌شود.

بیشه‌ گفت: مهاجرت زیادی در این منطقه رخ نداده است و برخی جوانان به کار صنایع کاشان مشغول شده‌اند، ولی به هر حال نمی‌توان از خطر افزایش بیکاری و مهاجرت مردم به دلیل بحران آب در آینده نزدیک غافل شد.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register