زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند بیمه می‌شوند

دفتر امور زنان ریاست جمهوری، اقداماتی در جهت پوشش بیمه‌ای و ارائه تسهیلات و اعتبارات صندوق اعتبارات خرد در جامعه عشایر به زنان این مناطق را در دست اقدام دارد.

به گزارش کسب فردا و به نقل از خبرگزاری فارس دفتر امور زنان ریاست جمهوری اقداماتی در جهت بیمه و ارائه تسهیلات و اعتبارات صندوق اعتبارات خرد در جامعه عشایر به زنان عشایر و روستایی در دست اجرا و اقدام دارد.

فریده موسوی مشاور امور زنان خانواده در سازمان عشایر ایران در گفتگو با برنامه روی خط اقتصاد، ضمن تبریک روز جهانی زن روستایی و عشایر اظهار کرد: الگوی زیستی جامعه عشایر بر مبنای انطباق با محیط بوده و این سازگاری به عنوان یک نیاز فرهنگی از هزاره ها تا کنون در سرزمین ما با تنوع قلمرو عرضی در عین اتحاد و انسجام به جا در حال زندگی است.

وی با عنوان کردن رنگ واره‌های یکرنگ به جامعه عشایری کشور افزود: در ایران ۲۵۱هزار و ۶۲۴ خانواده عشایر با ۱۰۴ ایل، ۵۵۲ طایفه مستقل و ۱۹هزار و ۸۴۹ رده ایلی داریم که ۲درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و نیمی از این جمعیت زنان هستند.

موسوی با اشاره به طرح‌های حمایتی از سال ۸۴ تا کنون ادامه داد: طرح صندوق اعتبارات خرد در جامعه عشایر با الگو گرفتن از گرامین بانک محمدیونس (بانک دهکده دربنگلادش) در سال ۲۰۰۵ بومی سازی و در دو استان کرمانشاه و مازندران اجرایی شد که تاکنون ۴۹۱صندوق بالغ بر ۱۵هزار عضو فعال با سرمایه ۲۲میلیارد تومانی مشغول به فعالیت است.

 مشاور امور زنان خانواده در سازمان عشایر ایران بیان کرد: با ۴۹۱مدیرعامل صندوق و از بین زنان و دختران تحصیل کرده ۴۳۰ تسهیل‌گر در استانهای مختلف مشغول به فعالیت هستند.

تولیدات عشایری شناسنامه دار می شوند

وی با اشاره به ظرفیت محصولات عشایر در حوزه صنایع دستی، گردشگری، تولید گوشت و فرآورده‌های دامی که زندگی عشایر نیز به آن وابسته است، یادآور شد: برای بازاریابی محصولات عشایر در سال۱۴۰۰ در استانهای مختلف ۶۵ نمایشگاه و ۳۲جشنواره و در سال ۱۴۰۱ هم ۱۰۷ نمایشگاه و ۷۱ جشنواره برگزار شد که امیدواریم با شناسنامه دارکردن صنایع دستی و سیب سلامت برای محصولات دامی اقدامات خوبی در جهت ارتقاء اقتصاد زنان عشایر انجام شود.

موسوی تسهیلات بیمه زنان روستایی و عشایر با سه فرزند و بیشتر را یکی از اقدامات دولت خواند و گفت: بیمه زوجین دهه ۶۰ هم در دست اقدام است.

این مقام مسئول با اشاره به آمار فعالیت زنان عشایر با ۲۸درصدی تولید دام سبک، ۲۰هزارتن گوشت تولیدی، تولید ۳۵ درصد صنایع دستی و ۳۳۰هزار تن شیر با ۳۲ محصول از فراورده‌های دامی گفت: همه این تولیدات حاصل زحمات و دسترنج زنان روستایی و عشایری است که به دلیل سلامت و تنوع بسیار زیاد آن قابل رتبه بندی نیست.

پایان پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register