مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران: بیش از 70 درصد طرح تعادل بخشی آب محقق شده است/ 15 هزار حلقه چاه کشور مسدود شد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به این که 70 تا 85 درصد اهداف طرح تعادل بخشی آب محقق شده است، گفت:در قالب طرح تعادل بخشی آب 15 هزار حلقه چاه مسدود و از برداشت 850 میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی جلوگیری شد.

محمد حاج رسولی‌ها در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص اجرای موفق یا ناموفق طرح تعادل‌بخشی آب، گفت:بحثی که از ابتدا در وزارت نیرو در خصوص اجرای طرح تعادل‌بخشی آب مطرح بود این بود که موفقیت این طرح منوط به این است که تمام عوامل مثل مردم و سایر دستگاه‌ها باید به این طرح باید کمک کنند چرا که نمی‌توان برای کاهش یافتن برداشت آب از سفره های زیرزمینی فقط از وزارت نیرو انتظار داشت.

وی افزود: بنابراین پیشرفت خوبی در طرح تعادل‌بخشی آب چه به لحاظ مسدود کردن چاه‌ها و چه به لحاظ اقداماتی که در خصوص نصب کنتور بر روی چاه‌ها انجام دادیم ایجاد شد، اما متأسفانه شرایط به گونه‌ای نبود و نتوانستیم برای این طرح تأمین منابع کرده و بطور کامل طرح را اجرا کنیم.

مدیرعامل شرکت منابع آب افزود: علیرغم تمام این چالش‌ها و مشکلات توانستیم به 70 تا 85 درصد اهداف برنامه خود در این طرح در سال گذشته برسیم.

حاج رسولی ها گفت: در قالب این طرح قرار بود که 20 هزار حلقه چاه را مسدود کنیم اما حدود 15 هزار حلقه چاه را مسدود کردیم و در برنامه خود تلاش داشتیم که یک میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی کنیم که توانستیم از اضافه برداشت حدود 800 تا 850 میلیون مترمکعب منابع زیرزمینی و چاه‌های غیرمجاز جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: گروه‌های گشت و بازرسی‌ ما توانستند اقدامات بزرگی در خصوص جلوگیری از برداشت بیش از حد از سفره های زیرزمینی انجام دهند و به همین دلیل برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز کاهش یافته است به طوری که 798 گروه گشت و بازرسی در کشور راه‌اندازی کردیم که اینها بسته به پتانسیل استان‌ها در شهرها مستقر هستند.

وی در خصوص وضعیت برداشت آب از سفره های زیرزمینی تهران و برداشت بیش از حد آب از چاه‌های مجاز حتی بیش از چاه‌های غیرمجاز گفت: نمی‌توان در این خصوص با قاطعیت اظهارنظر کرد، در دشت‌هایی که به صورت پایلوت اقداماتی انجام دادیم مشخص شد که چاه‌های مجاز بین 30 تا 35 درصد برداشت دارند اما در خصوص تهران اطلاعات زیادی در این خصوص ندارم.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register