یک فعال محیط زیست ورزنه: ” گزستان و نیزار” گاوخونی در معرض خطر است

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه گفت:  وسعت گزستان و نیزار” تالاب بین المللی گاوخونی به دلیل خشکی تالاب، قطع درختان و آتش سوزی در حال کاهش است و باید مسئولان برای نجات آن تلاش نمایند.

رضا خلیلی ورزنه در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: تالاب بین المللی گاوخونی در انتهای مسیر زاینده‌رود قرار گرفته و از سمت شرق به مرتع و بیابان، غرب تپه‌های ماسه‌ای، جنوب نکمزار و شمال بیابان و کوه” سیاه ” محدود می‌شود.

وی با اشاره به اقلیم سراسر بیابانی اطراف منطقه این تالاب، افزود: درخت” گز” گیاهی به اصطلاح شور پسند است، یعنی با آب کم و البته دارای املاح رشد می‌کند، بنابراین در مسیر جوی‌های باریک فصلی اطراف تالاب نیز این درختان را می توان مشاهده کرد.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه قرن‌ها آب زنده‌رود از طریق “دِلتای ورودی” به گاوخونی ریخته شده است، ادامه‌داد: البته در این مکان مجموعه سرسبزی از “نیزار و گزستان” مشاهده می‌شود، که وسعت آن حدود پنج درصد مساحت کل تالاب را تشکیل می‌دهد.

خلیلی ورزنه، تصریح‌کرد: ” دلتای ورودی گاوخونی” جایی است که رودخانه پس از پایان راه پر پیچ و خم خود وارد تالاب می‌شود و مسیر آن به صورت چندین شاخه در نواحی مختلف گاوخونی به اصطلاح پخش می‌گردد، و در ابتدای این مسیر‌ها نیزار و گزستان در طول زمان‌های زیادی شکل گرفته است.

وی با اشاره به خشکی رودخانه در چند سال اخیر و قطع آب دایمی این تالاب، گفت: حجم کمی از پساب‌ها مانند زهاب شهر سجزی و نیز فاضلاب شهری اصفهان به سمت آن جاری می‌شود، که تاحدی می‌تواند رطوبت سطحی این مرداب خشک شده را حفظ نمایند.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه، ادامه‌داد: البته گزستان و نیزار نیز به دلیل قرار گرفتن در دلتای ورودی گاوخونی از این پساب‌ها بهره می‌برد، اما هرگز این منبع با حجم و جریان اندک نمی‌تواند در دارزمدت جایگزین آب زندگی بخش و دایمی زنده‌رود را بگیرد.

خلیلی ورزنه تاکیدکرد: متاسفانه در سال‌های اخیر به تدریج از وسعت گزستان تالاب کاسته شده و در برخی نواحی نیز شاهد قطع این درختان ارزشمند و همچنین آتش سوزی در قسمت‌هایی از آن هستیم که امیدواریم مسئولان توجه بیشتری برای حفظ این منبع حیاتی نشان دهند.

وی درخاتمه یادآوری‌کرد: این مجموعه فضای سبز طبیعی یکی از پناهگاه‌های خزندگان و پرندگان درگاوخونی است، بنابرین جلوگیری از نابودی آن به نجات گونه‌های جانوری نیز کمک جدی می‌نماید.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register