شهردار دُرچه تاکید‌کرد: “کبوترخانه‌های وِِلاشان ” ظرفیت ایجاد سایت گردشگری را دارد/ دستگاه‌های اداری و مردم محلی همکاری کنند

شهردار دُرچه اصفهان تاکید کرد: مجموعه ” برج‌های کبوترخانه وِلاشان ” قابلیت تبدیل شدن به یک سایت “اکوتوریستی” را دارد و می‌تواند تاثیر زیادی بر رونق گردشگری منطقه درچه بگذارد.

رضا واعظ مقدم در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: صنعت توریسم سودآورترین کسب و کار جهان شناخته می‌شود و معتقدم که بازسازی و تبدیل مجموعه “برج‌های کبوترخانه وِلاشان” به یک سایت اکوتوریستی تاثیر مثبتی بر اقتصاد گردشگری منطقه درچه خواهد گذاشت.

وی افزود: خوشبختانه دید مسئولان حاکمیتی در سطح استان برای بازسازی این آثار تاریخی ارزشمند مثبت است و حتی سه هفته گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز از این کبوترخانه‌ها بازدید کرد که پیشنهاد ایجاد مجموعه اکوتوریستی را به ایشان دادیم.

شهردار درچه، ادامه داد: بستر و زیرساخت برای اجرای طرح بازسازی و مرمت فراهم است، اما قطعا به همکاری افراد محلی مانند مالکان کبوترخانه‌های و اراضی اطراف این سازه‌ها در “ولاشان” هم نیاز داریم.

واعظ مقدم، اضافه‌کرد: برای ایجاد این مجموعه گردشگری نخست راهکار همکاری مشارکتی شهرداری با مالکان و دوم راهکار تملک برج کبوتر آنان توسط شهرداری درچه مورد نظر است که البته روش اول را بهتر می‌دانیم.

وی گفت: اگر صرفا یک برج کبوتر برای مرمت تملک شود سازه‌ای در بین یک مزرعه است و نمی‌توانیم کار خاصی برای جذب گردشگر روی آن انجام دهیم.

این مقام مسئول تاکیدکرد: پیشنهاد می‌کنیم که یک شرکت گردشگری بین نهاد شهرداری، مالکان مزارع و برج‌ها تاسیس شود و نخست برج‌های کبوتر ولاشان تملک و مرمت شود، سپس زمین‌های اطراف تجمیع شده و بعد از تبدیل به یک سایت توریستی، طبق قرارداد به صاحبان کبوترخانه‌ها و اراضی اطراف، منافع حاصل از تغییر کاربری‌ها پرداخت گردد.

واعظ مقدم یادآوری‌کرد: مجوزهای تجاری و ایجاد مراکز پذیرایی نیز به افراد مشارکت کننده محلی از طرف شهرداری درچه داده خواهد شد، ولی به هر حال برای ایجاد این سایت توریستی همکاری مالکان کبوترخانه‌ها و زمینداران اطراف این برج‌ها نیز لازم است.

 معضل ساخت بی‌رویه دامداری‌ها در حریم کبوترخانه‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه آغل‌های دامی و باغ‌های ساخته شده در محدوه این برج‌ها یک معضل تبدیل شده است که شهرداری در حد توان خود با این مشکل برخورد می‌کند.

شهردار درچه افزود: البته این مزارع در حریم شهر است و داخل محدوه شهری درچه نیست و طبق قانون دو نهاد شهرداری درچه و اداره جهاد کشاورزی شهرستان خمینی‌شهر وظیفه برخورد با این تخلفات را دارند.

واعظ مقدم، تاکیدکرد: تخلفات ساخت و ساز در اطراف حریم “برج‌های کبوترخانه ولاشان ” را به کمیسون ماده 100 ارسال کرده‌ایم، اما منتظر پاسخ استعلام از طرف اداره جهاد کشاورزی خمینی‌شهر و حکم مرتبط با این کمیسیون هستیم.

وی با یادآوری اینکه درچه در شهرستان خمینی‌شهر قرار دارد، ادامه‌داد: برای تغیر کاربری زمین‌های زراعی حاشیه برج‌ها به یک منطقه گردشگری، نیازمند همکاری دستگاه‌های اداری استان اصفهان مانند میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و همچنین فرمانداری شهرستان خمینی‌شهر و … هستیم.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

عکسهای خبر دریافتی است

   

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register