رُناسی اعلام کرد: مدیریت آب کشور نیازمند برنامه جامع است/ واقعی شدن نرخ آب انگیزه صرفه‌جویی افزایش می‌دهد

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: مدیریت منابع کشور آب نیازمند تدوین برنامه جامع است و قطعا یکی از راهکارهای موثر آن را واقعی نمودن قیمت آب می‌دانم.

مصطفی رُناسی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: مدیریت منابع آب کشور و به ویژه استان اصفهان با توجه به شرایط فعلی خشکسالی نیازمند تدوین برنامه جامع در تمام مصارف شرب، صنعت و کشاورزی است.

وی تصریح‌کرد: قطعا یکی از این راهکارها، واقعی کردن قیمت این منبع حیاتی در کشورمان است، زیرا اگر نرخ آب واقعی نشود و همچنان با قیمتی پائین به دست اقشار مختلف داده شود، هرگز انگیزه‌ای جدی برای صرفه‌جویی در تمام بخش‌های مصرفی بوجود نمی‌آید.

این کارشناس صنعت و تجارت، با بیان مثالی گفت: اگر نرخ آب واقعی شود مردم دیگر با آب شرب اقدام به شستن خیابان، خورودی شخصی و سایر موارد اسراف گونه نخواهند کرد، همچنین در بخش زراعت و صنعت نیز به دنبال روش‌های کاهش مصرف آب در امر تولیدات کشاورزی و اجناس صنعتی خواهند رفت.

رناسی، تاکیدکرد: درکشورهای پیشرفته امروز این بحث‌ها حل شده است و مردم و مسئولان آن بر اساس مزیت و توانایی موجود در سرزمین خود اقدام به تولید محصولات کشاورزی می‌نمایند، که این موضوع در این شرایط بحران آب در ایران باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه‌داد: توسعه گلخانه‌ها، استفاده گسترده از ماشین‌آلات مدرن کشاورزی، بکارگیری ابزارهای نوین آبیاری، تدوین برنامه الگوی کشت مناسب با بحران آب، تصفیه پساب‌ها برای صنعت و …. باید به طور همه جانبه و جدی اجرا گردد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، گفت: در این شرایط کنونی معنایی ندارد که آب زیادی برای کاشت محصولی مانند هندوانه صرف کنیم که آن را از کشاورز خرید نکنند و مجبور به دور ریز آن شویم! و یا اگر هم خریداری و صادر شود با این روش آب ارزشمند را سرزمین خود به بهای اندکی خارج نموده‌ایم!

پساب منبعی با ارزش برای صنایع

رناسی یادآوری‌کرد: البته طبق گفته کارشناسان اقتصاد خرده مالکی یکی از بزرگترین موانع در راه اصلاح امور و مشکلات بخش کشاورزی است که باید به صورت علمی و کارشناسی این معضل رفع شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارکرد: باید به تصفیه علمی و کامل پساب‌ها برای مصرف در صنایع نیز بیشتر توجه کنیم، زیرا منبع با ارزشی است، البته در سال‌های اخیر شاهد برنامه‌ریزی صنایع بزرگ فولاد استان اصفهان برای استفاده از فاضلاب‌های شهری برخی شهرستان‌ها هستیم.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register