رییس اتحادیه کفاشان اصفهان: سود بانکی 23 درصد با تولید همخوانی ندارد/ ماشین‌آلات این صنعت فرسوده است

رییس اتحادیه صنف کفاشان استان اصفهان با بیان اینکه سود بانکی 18 تا 23 درصد هرگز با رونق تولید همخوانی ندارد،گفت: ماشین‌آلات این صنعت در اصفهان فرسوده است و نمی‌توان با چنین ابزاری با دنیا رقابت کرد،بنابراین برای نوسازی نیازمند تسهیلات بانکی با بازپرداخت بلند مدت و سود پنج درصد هستیم.

اکبر‌زاهدی در گفتگو با کسب فردا-اظهارکرد: اصفهان، تبریز، مشهد و قم قطب‌های تولیدکفش و دیگر پاپوش‌ها در ایران هستند که اگر ماشین‌آلات این صنعت بروز و جلوی قاچاق اجناس وارداتی گرفته شود می‌توانیم در سال 500 میلیون جفت از این محصولات را تولید کنیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه تولید کفش، دمپایی و … در سراسر کشور فقط به حدود 180 میلیون جفت می‌رسد، افزود: در شرایط اقتصادی فعلی، میانگین خرید کفش برای هر فرد ایرانی سه جفت در سال است که باید نرخ تولید هم بین 240 تا 250 میلیون جفت باشد اما به دلیل انواع مشکلات گوناگون در تولید به این رقم نیز نرسیده‌ایم.

این فعال صنفی با بیان اینکه تنوع سلیقه جوانان بیشتر از بزرگسالان و اشخاص مسن است، تاکیدکرد: ماشین‌آلات کفاشی در اصفهان بین 30 تا 50 سال قدمت دارد و بیشتر برای نمایش در موزه مناسب است!! بنابراین با این تجهیزات فرسوده نمی‌توان در دنیای امروز رقابت کنیم.

زاهدی با اشاره به سابقه درخشان این صنعت در اصفهان و نقش آن در رفع بیکاری، تصریح کرد: نوسازی دستگاه‌های کفاشی نیازمند کمک مالی دولت و بانک‌ها است اما از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ تسهیلات حمایتی  ویژه‌ای برای این صنف دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه‌داد: ممکن است برخی کفاشان از سیستم بانکی وام‌هایی گرفته باشند اما قطعا این ارقام تسهیلات حمایتی از این صنعت نبوده بلکه مانند وام‌های پرداختی به دیگر اقشار جامعه این کار انجام شده‌است.

این کارشانس صنعت کفش، اظهارکرد: وام‌هایی‌که این تولید‌کنندگان گرفته‌اند سودی بین 18 تا 23 درصد دارد که هیچ منطقی همخوانی آن‌را با حمایت از تولید نخواهد پذیرفت زیرا در شرایط فعلی سود و درآمد این کارگاه‌ها پایین است و پرداخت اقساط به این بانک‌ها جز فشار مالی بیشتر حاصلی ندارد.

زاهدی تاکیدکرد: مسئولان باید قبول کنند که این صنف برای نوسازی تجهیزات، رفع رکود در تولید، افزایش کارگران، رونق در کسب و کار و…نیازمند دریافت تسهیلات بانکی بلند مدت با سود بین چهار تا پنج درصد است.

وی افزود: طبیعی است یک واحد تولیدی پس از دریافت وام و نصب دستگاه و شروع کار فورا درآمدی کلانی در بازار کسب نمی‌کند که بخواهد هر ماه ارقام زیادی به صورت وام بازپرداخت کند، پس این شخص یک شغل آفرین باید در این زمینه مورد تخفیف و حمایت نیز قرار گیرد.

رییس اتحادیه صنف کفاشان اصفهان، یادآوری‌کرد: علاوه بر فرسودگی تجهیزات، قاچاق کفش‌های وارداتی، برخی ارقام مالیاتی، ارزش افزوده، مبالغ بیمه و ….از مشکلات مهم این صنعت دراصفهان و سراسر کشور است که بارها در تمام جلسات این موارد را به مدیران مربوط استانی گزارش داده‌ایم.

زاهدی با بیان اینکه در چند سال اخیر در اصفهان حدود 500 کارگاه کفاشی به 300 واحد کاهش یافته است، ادامه داد: واحدهای تولید فعال نیز بین 30 تا 40 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند همچنین طبق آمارهای موجود در سال 1391 نزدیک به 13 میلیون جفت کفش در این استان تولید شده بود که در شرایط فعلی این نرخ به هشت میلیون جفت در سال رسیده است.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register