یک فعال گردشگری بخش کویرات آران و بیدگل : زمان اقامت گردشگران در” ابوزید‌آباد” افزایش یابد/ توسعه بومگردی‌ها ضروری است

یک فعال فرهنگی و گردشگری در بخش کویرات آران و بیدگل، گفت: زمان اقامت گردشگران در تمام بخش کویرات و مرکز آن یعنی شهر “ابوزیدآباد” باید افزایش پیدا کند، زیرا بدون این امر هرگز مشاغل خدماتی توریسم در منطقه رونق نخواهد گرفت.

طاهره شاهین در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: شهر”ابوزیدآباد” در بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل واقع شده که در جنوب شرقی آران و بیدگل و در شرق کاشان قرار دارد، همچنین این شهر از یک طرف توسط رشته کوه‌های کرکس و از سمت دیگر به دشت کویر ایران احاطه شده است.

وی با بیان اینکه بخش کویرات در ناحیه خشک کشور قرار گرفته است،تصریح‌کرد: ریزش‌های جوی در این منطقه هر سال کمتر می شود و از طرف دیگر حجم آب‌های زیرزمینی در حال کاهش است.

این فعال فرهنگی، تاکیدکرد: شغل اصلی مردم” ابوزیدآباد” نیز مانند سایر اهالی این بخش کشاورزی و دامداری است اما با توجه به کاهش منابع آب، برداشت زیاد از ذخایر زیرزمینی، بحث خشکسالی و دیگر مشکلات … عملا برنامه اقتصادی این منطقه باید به سمت توسعه گردشگری و صنایع‌دستی  حرکت نماید.

شاهین،اضافه‌کرد: اگر رونق توریسم در “ابوزید‌آباد” طبق معیارهای علمی و درست انجام شود شاهد رشد و شکوفایی خوبی در عرصه مشاغل وابسته به خدمات گردشگری در این شهر و تمام بخش کویرات خواهیم بود و مهمتر اینکه از مهاجرت مردم به شهرهای دیگر جلوگیری خواهد شد.

جاذبه‌های گوناگون توریستی 

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های گردشگری ابوزید‌آباد، شامل دو دسته طبیعی و تاریخی است، ادامه داد: منطقه فسیلی، شنزارهای بیابان، کویر سیازگه، پناهگاه حیات وحش،  قنوات کهن، مزارع کشاورزی و …. ازجاذبه‌های طبیعی است.

این کارشناس، اظهارکرد: پیشینه تاریخی این شهر به دوران قبل از اسلام می‌رسد و مردمان آن نیز به یکی از گویش‌های محلی رایج در خاص فلات مرکزی سخن می‌گویند.

شاهین درباره جاذبه‌های تاریخی، گفت: مجموعه “خواجه” شامل: مسجد، حمام، خانقاه و آب انبار است، همچنین کاروانسرای عباسی، “قلعه کرشاهی” و خانه‌های قدیم و … از دیگر آثار ارزشمند در “ابوزید‌آباد” محسوب می‌شود.

وی افزود: بقاع متبرکه امامزادگاه در بخش کویرات نیز از ظرفیت‌های مذهبی برای جذب گردشگر تلقی می شود، از سوی دیگر پخت غذاهای محلی مانند کاچی و کله جوش توسط زنان ادامه دارد.

این فعال مدنی، تصریح کرد: کاروانسرای عباسی ابوزید‌آباد، در سال‌های اخیر مورد مرمت قرار گرفته که تا ماه آینده تکمیل و به عنوان یک اقامتگاه بزرگ به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین خانه‌های تاریخی شهر نیز از ظرفیت‌های بومگردی برخوردار هستند، اما نیاز به بازسازی و مرمت دارند.

شاهین یادآوری‌کرد: بازدید گردشگران داخلی و خارجی به ویژه از مناطق بیابانی در بخش کویرات افزایش یافته که یکی از علت‌های آن برگزاری یک مسابقه شتر سواری در سال‌های اخیر در این منطقه می‌دانم که معتقدم اجرای این رقابت اثر تبلیغی خوبی داشت.

گردشگری بی‌رونق !

وی تاکیدکرد: متاسفانه به دلیل کمبود اقامتگاه در “ابوزیدآباد” بیشتر توریست‌ها زمان اندکی را در کویرهای منطقه و یا داخل این شهر می‌گذرانند و حتی در فصل‌هایی که هوا مطلوب است عده‌ای از این قشر هنگام شب در چادر بسر می‌برند.

این فعال گرشگری، اظهارکرد: این روند تفریح و گردش مسافران سود زیادی برای کسب و کار شهری ندارد و بطوریکه شاهدیم بسیاری از گردشگران غذا و خوراک را از محل سکونت خود به بخش کویرات می‌آورند و عملا خرید چندانی در “ابوزیدآباد” صورت نمی‌گیرد.

شاهین با بیان اینکه خوشبختانه رستوران‌ها، مغازه‌های و مراکز پذیرایی خوبی در این شهر وجود دارد، گفت: زمان اقامت گردشگران در تمام بخش کویرات و نیز “ابوزیدآباد” باید افزایش پیدا کند زیرا بدون این امر هرگز مشاغل خدماتی توریسم در منطقه رونق نخواهد گرفت.

 بافت قدیمی شهر باید حفظ شود

وی تاکیدکرد: ابوزید‌آباد دارای بافت‌های تاریخی و فرسوده زیادی است اما باید مسئولان شهری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای بازسازی آن جذب کنند تا بتوانیم اقامتگاه‌های زیبا و مناسبی برای رفع مشکل اقامت توریست‌ها ایجاد کنیم.

این فعال مدنی یادآوری‌کرد: متاسفانه بخشی از خانه‌های قدیمی این شهر تخریب و نوسازی شده و قسمتی از این آثار ازشمند به دلیل تعریض کوچه‌ها و خیابان‌ها در حال تخریب عمدی است که باید مسئولان جلوی این وضعیت را بگیرند.

نیازمند دفتر مستقل میراث فرهنگی هستیم

شاهین در خاتمه گفت: شهر ابوزیدآباد مرکز بخش کویرات است، اما با وجود این همه جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، هنوز دفتر مستقلی از سازمان میراث فرهنگی استان در آن قرار ندارد که امیدواریم به این موضوع نیز توجه شود.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register