یک مقام صنف کشاورزی : اصلاح الگوی کشت شهرستان فلاورجان دشوار است/ کشاورزی خرده مالکی،بزرگترین مشکل

نایب رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: کشاورزی خرده مالکی بزرگترین مشکل در یکپارچه سازی و اصلاح الگوی کشت در شهرستان فلاورجان است.

کریم صفاری قهدریجانی در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: سرزمین ایران در سال‌های اخیر با بحران شدید خشکسالی و کاهش ذخایر آب زیرزمینی مواجه شده بنابراین بحث اصلاح الگوی کشت و افزایش بازده مصرف آب در بخش کشاورزی اهمیت زیادی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اجرای این امر درکشور با مشکلات بسیار زیادی همراه است که معتقدم فقط یک دستگاه دولتی توان حل آن را ندارد، به بیان بهتر بحث اصلاح الگوی کشت، بدون تعامل بین وزاتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی و همچنین سازمان‌های صنفی کشاورزان و پژوهشگران دانشگاهی، هرگز به موفقیت نخواهد رسید.

این کارشناس زراعت با بیان اینکه در هر استانی، بحث الگوی کشت باید براساس وسعت زمین، میزان بارندگی، ذخایر موجود آبخوان‌ها و … تعریف شود، تاکیدکرد: یکی از بزرگترین مشکلات در راه این امر در سراسر ایران و به ویژه شهرستان فلاورجان اقتصاد کشاورزی خرده مالکی است.

صفاری قهدریجانی، گفت: تا قبل از اصلاحات ارضی در اوایل دهه 1340 چند ارباب بزرگ در یک منطقه زمین داشتند که دولت می‌توانست به آنان برای کاشت نوع محصول توصیه کند، اما بعد از تقسیم اراضی و به ویژه در زمان فعلی هزارن نفر خرده مالک در هر منطقه به زارعت مشغول هستند که توجیه آنان برای کاشت اقلام کم مصرف به دلایل گوناگون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار دشوار است.

وی ادامه‌داد: برای اصلاح الگوی کشت در زمین خرده مالکان بهترین راهکار یکپارچه سازی اراضی زیر کشت است که این موضوع هم نیازمند تعامل جمعی بین تعداد کشاورزان در هر دشت زراعی است.

یکپارچه سازی اراضی در قهدریجان

این مسئول صنفی با بیان اینکه قهدریجان مهمترین کانون کشاورزی در شهرستان فلاورجان تلقی می‌شود، اضافه‌کرد: رایزنی‌هایی با کشاورزان این منطقه انجام داده‌ایم و قرار است، صحرای معروف به “مزراع”  که وسعتی حدود800 جریب دارد با اجرای طرح آبیاری نوین و کشت درختان میوه ساماندهی‌ شود.

صفاری قهدریجانی، افزود: درختان انگور یا میوه جایگزین محصولات کشاورزی خواهد شد، همچنین آبیاری آن به وسیله ذخیره‌سازی آب در سه یا چهار استخر و نیز لوله گذاری در پای درختان انجام می‌شود و این نخستین بار در شهرستان است که چنین فعالیتی به طور عمومی انجام خواهد شد.

وی ادامه‌داد: بکارگیری تجهیزات نوین آبیاری، ساخت گلخانه،کاشت اقلام کم مصرف آب از روش‌های متداول در کشور و استان اصفهان برای بحث اصلاح الگوی کشت در سال‌های اخیر است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان، گفت: پیاز یکی از محصولات پر مصرف آب است، اما در سال گذشته در قهدریجان و بطور آزمایشی کاشت آن به روش “تِیپ” انجام شده زیرا در این روش از تبخیر زیاد آب جلوگیری می‌شود.

توسعه گلخانه‌ها مورد حمایت است

صفاری قهدریجانی، اظهارکرد: سازمان جهاد کشاورزی نیز از کشت گلخانه‌ای به صورت صنعتی حمایت می‌کند و تسهیلاتی بانکی برای این امر را نیز در نظر گرفته است، اما به دلیل اینکه این روش به سرمایه زیادی نیاز دارد، کشاورزان توان ایجاد این‌گونه گلخانه‌های کاملا فلزی و مدرن را ندارد .

وی با بیان اینکه اخیرا این سازمان روش “بِینا بِینی” را پذیرفته است، افزود: این روش ترکیبی از روش‌های  سنتی و صنعتی در ساخت گلخانه است که میزان سازه‌های سنگین و فلزی در ساخت را کاهش می‌دهد و سرمایه کمتری نیاز دارد، همچنین وام بانکی نیز به این روش تخصیص داده می‌شود.

کشت اقلام کم مصرف آب ضروری است

این مقام صنفی با بیان اینکه تصفیه درست پساب و بازگرداندن آن در چرخه کشاورزی در شهرستان فلاورجان نیز باید توجه شود، تاکیدکرد: زاینده‌رود خشک است و عمق چاه‌های آب نیز افزایش یافته بنابراین کشت محصول در فصل گرم سال به آب زیادی نیاز دارد و باید محصولاتی کم مصرف و نیازمند بارندگی در فصول سرد در دستور کار قرار گیرد.

کانال‌های آبرسانی باید اصلاح شود

صفاری قهدریجانی، درباره مشکل نحوه توزیع آب در مزارع  شهرستان به کسب فردا- گفت: در این زمینه دو مشکل وجود دارد نخست اینکه شبکه‌های داخلی مزارع سنتی است و دوم اینکه کانال‌های اصلی آبیاری غرب حوضه زنده‌رود برای زمان کم آبی طراحی نشده است.

وی تصریح کرد: بخشی از مشکل جویهای سنتی باز به سیستم کشاورزی خرده مالکی باز می‌گردد که باید با یکپارچه سازی اراضی، اصلاح شود.

این کارشناس کشاورزی، ادامه‌داد: ساخت کانال‌های آبرسانی به نحوی است که، برای اینکه بتواند آب را به اصطلاح به مزارع” سوار” کند حدود حداقل 12 م م بر ثانیه باشد و تا این حجم آب نباشید جریان یافتن آب به سمت دشت‌های زراعی امکان پذیر نیست.

صفاری قهدریجانی، اضافه‌کرد: بازگشایی زاینده‌رود در سال‌های اخیر به کشت پاییزه محدود شده بنابراین جریان آب در شبکه‌های بتونی آبرسانی کاهش یافته است، به بیان بهترکانال‌های آبرسان باید جوری تنظیم و اصلاح شود که با حجم کمتری بتوانیم آب را به داخل مزارع هدایت کنیم.

ذخایر آب شهرستان فلاورجان در معرض خطر است

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: شبکه آب زیر زمینی بین دو شهرستان نجف آباد و فلاورجان مشترک است که حفر چاه‌های بسیار عمیق در نجف آباد کاری غیر علمی و نادرست است، زیرا آب‌های ذخایر زیر زمینی فلاورجان را به سمت خود کشیده و بر بحران آب در این منطقه خواهد افزود.

نایب رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان در خاتمه تاکید‌کرد: مسئولان استانی باید در شرایط فعلی نسبت به این نوع حفر چاه در سفره‌های مشترک حساسیت بیشتری نشان داده و مانع از اجرای آن شود.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام  

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register