یک مقام مسئول اعلام کرد : استفاده 50 درصد پساب تصفیه شده در بخش کشاورزی

مدیر کل دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب کشور گفت:اکنون­­۱۹۴ تصفیه خانه فاضلاب شهری در کشور درحال بهره برداری است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب شهری را تصفیه وپساب تولید می‌ شود.

به گزارش کسب فردا- به نقل از خبرگزاری مهر و به نقل از صدا و سیما، بهنام وکیلی، گفت: این مقدار پساب در بخش کشاورزی، صنعت و تغذیه آبخوان ها مصرف می شود. باتوجه به نوع مصرف پساب،​­ استانداردهای مورد قبول سازمان محیط زیست رعایت می شود و براساس نوع مصرف استانداردهای متفاوتی نیز برای پساب درنظر گرفته شده است به طور مثال استاندارد کشاورزی با استاندارد محیط زیست و سفره های آب زیرزمینی (آبخوان ها) متفاوت است.

وی ادامه داد: همه­ تصفیه خانه های فاضلاب برای پساب تولیدی خود استاندارد کشاورزی را رعایت می کنند. استانداردهای آب های زیرزمینی (آبخوان ها) سخت گیرانه تر است و از نظر شاخص آلودگی باید استانداردها کاملا رعایت شود.۴۸.۹ درصد جمعیت شهری و کمتر از یک درصد جمعیت روستایی برخوردار از خدمات بهداشتی فاضلاب هستند و کمتر از یک درصد جمعیت روستایی نیز از این خدمات برخوردارند.

این مسئول  با اشاره به اینکه بیشترین مصرف پساب در کشاورزی است، افزود: حدود ۵۰ درصد فاضلاب تصفیه شده (پساب) در کشاورزی مصرف و بقیه در بخش صنعت و آب های پذیرنده یا آبخوان ها و سفره های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

وکیلی اضافه کرد: با تصفیه فاضلاب آب مورد نیاز بخش صنعت، آبیاری فضای سبز شهرها و محیط زیست قابل تامین است، این در حالی است که قوانین و دستورالعمل های استفاده از پساب در کشاورزی باید به روز شود و مشارکتی بین ارگان های مختلف در این زمینه بوجود آید.

وی تصریح کرد: تصفیه و جمع آوری فاضلاب و خدمات رسانی در این زمینه موضوعی نیست که به صورت انفرادی و فقط مربوط به وزارت نیرو باشد بلکه باید ارگان های نظارتی مثل وزارت بهداشت و محیط زیست باید دست به دست هم بدهند تا در این زمینه موفقیت بیشتری کسب کنند.

بنا به گفته وزیر نیرو سالانه هفت میلیارد مترمکعب آب در بخش شرب مصرف می شود و چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تولید می شود که تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب در تصفیه خانه های فاضلاب تصفیه و مجددا از آن استفاده می شود.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register