یک فعال صنعتی در خمینی‌‌شهر: استفاده از نرم افزار در تولید چرخ دنده ضروری است

رییس اتحادیه صنف ماشین‌ساز و  فلزتراش شهرستان خمینی‌شهر گفت: تولید چرخ دنده نیازمند استفاده از دستگاه‌های جدید و سیستم نرم افزارهای جدید محاسبه‌گر است، زیرا دقت و کیفیت در تولید این قطعات بسیار اهمیت دارد.

سید کمال مدنی در گفتگو با کسب فردا اظهارکرد: تراش چرخ دنده یکی از حرفه‌های بسیار دقیق و مهم در حرفه تراشکاری است و به دلیل اهمیت تولید قطعه در صنعت به دانش روز، ابزار دقیق ساخت، مواد اولیه با کیفیت و عملیات آبکاری نیاز دارد.

وی با اشاره به گستردگی ماشین‌آلات صنعتی، تصریح‌کرد: چرخ دنده‌ها از اندازه‌های کوچک چند سانتی‌متری تا ابعاد بزرگ با قطر هشت متر نیز وجود دارد و در چند دهه اخیر ابزارهای تراش آن نیز پیشرفت‌های زیادی کرده است.

این کارشناس صنعت، تاکیدکرد: قرار گرفتن چرخ دنده‌ها بر یکدیگر باید بسیار دقیق انجام شود وگرنه هیچ دستگاهی خوب کار نمی‌کند و دچار خرابی خواهد شد، بنابراین می‌توان اهمیت تراش دقیق این قطعه مهم و حساس را درک نمود.

مدنی ادامه‌داد: شخصا به تراش انواع چرخ دنده‌های بزرگ و کوچک مشغول هستم و از نرم افزارهای جدید برای این کار استفاده می‌کنم، زیرا در این حرفه دیگر دقت ساخت از اندازه‌های میلیمتری نیز کمتر شده و به درجه، دقیقه و ثانیه هم رسیده است.

وی اضافه‌کرد: باید فعالان این رسته شغلی به این موضوع اهمیت دهند، زیرا با روش تولید سنتی و بی‌توجهی به استفاده از نرم افزارهای محاسبه‌گر در صنعت امروز نمی‌توان پیشرفت و رقابت کرد.

این فعال بخش صنعت،گفت: سنگ‌زدن دنده پس از تراش نیز یک فن مهم است، زیرا اگر این قطعه درست سنگ نخورد، پس از بسته شدن بر روی هر دستگاهی اصلا خوب کار نمی‌کند و بر همین مبنا دستگاه‌های سنگ‌زنی نیز ساخته شده که استفاده از آن را ضروری می‌دانم.

استفاده از فولاد با کیفیت، الزامی است

مدنی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهارکرد: عملیات آبکاری چرخ دنده مرحله‌ای است که بر کیفیت و استقامت این قطعه می‌افزاید، اما معتقدم دستگاه‌های آبکاری نیز باید مدرن و مناسب باشند تا این مرحله بهتر انجام شود.

وی تاکیدکرد: جنس فولاد بکار رفته در چرخ دنده‌ها نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا اگر فولادهای آلیاژی با کیفیت در ساخت این قطعه بکار نرود در حین عملیات آبکاری دچار ترک خوردگی خواهد شد.

رییس اتحادیه صنف ماشین‌ساز و فلزتراش شهرستان خمینی‌شهر، یادآوری‌کرد: ایجاد ترک در چرخ دنده‌های با قطر‌ بزرگ خطرات بیشتری دارد، زیرا به مرور زمان این قطعات سنگین خرد می‌شوند و زیان‌های شدیدی به دنبال خواهد داشت.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register