یک مقام صنفی کشاورزی استان اصفهان: نژاد” سگ قهدریجان”، گنج ارزشمند دامداری ایران

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه نژاد سگ قهدریجان، گنج ارزشمند دامداری در ایران است،گفت: مالکان گله‌های بزرگ دام در سراسر کشور از خریداران این نوع سگ هستند، زیرا  قدرت بدنی، هوش و توان مبارزه این نوع سگ با دزدان و حیوانات وحشی بسیار زیاد است.

کریم صفاری قهدریجانی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: “سگ قهدریجان” یکی از نژادهای معروف این حیوان در مرکز کشور است، که شهر قهدریجان( از توابع شهرستان فلاورجان)، خواستگاه اصلی پرورش آن محسوب می‌شود.

وی افزود: ویژه‌گی‌های مهم این نژاد سگ، داشتن عضلات درشت و قوی، سر و سینه بزرگ، پوزه سیاه، فک پهن، قدرت جنگاوری شدید، هوش زیاد و  … است.

این فعال صنف کشاورزی با بیان اینکه نژاد این سگ خالص و در سطح ایران معروف است، ادامه‌داد: مالکان گله‌های بزرگ دام در سراسر کشور از خریداران سگ‌های قهدریجان هستند، زیرا این حیوان توانمندی‌هایی مانند: قدرت بالای بدنی، روحیه مبارزه با حیوانات وحشی، توان زیاد راه رفتن در بیابان  و … را دارد.

صفاری قهدریجانی، افزود: این نژاد سگ در آغل‌های دام سنگین و سبک نیز به عناون سگ نگهبان مشاهده می‌شود و طبق برخی سخنان عنوان شده حتی سگ قهدریجان به نرخ بین پنج تا شش میلیون تومان نیز به دامداران خارج از استان اصفهان فروخته شده است.

وی تاکیدکرد: خلوص نژاد یکی از دلایل قدرت بالای این نژاد سگ عنوان می‌شود، اما علت دیگر این امر را مواظبت بهداشتی و غذایی خیلی خوب توسط دامداران قهدریجانی می‌دانم، به بیان بهتر تامین غذای مقوی و توجه به واکسیناسیون این سگ‌‌ها برای صاحبان آن بسیار مهم است.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان، ادامه‌داد: یکی از مواردی که صاحبان سگ‌های قهدریجان بر روی آن حساس هستند و خود را ملزم به رعایت آن می‌دانند این است که این حیوان در آغل دامی و یا حین مراقبت از گوسفندان در مرتع از دست اشخاص دیگر غذا نخورد، زیرا  به اصطلاح ” دستی ” شده و خاصیت جنگندگی خود را به مرور از دست خواهد داد.

صفاری قهدریجانی با تاکید بر اینکه نژاد سگ قهدریجان، گنج ارزشمند دامداری در ایران است، اظهارکرد: چوپانان و صاحبان دام در منطقه قهدریجان معتقدند که برای مقابله با دزدان داشتن این نوع سگ در بیابان و یا دامداری‌ها از داشتن تفنگ هم و بهتر است، زیرا در تاریکی شب فقط این حیوان نگهبان توانایی بالایی برای جنگیدن و هراس انداختن در دل سارقان را دارد.

وی یادآوری‌کرد: چند سال اخیر مسابقه کشوری سگ‌های نگهبان در اصفهان برگزار شد که سگ‌های قهدریجان رتبه نخست را بدست آوردند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register