یک کارشناس بازار: شرایط تاسیس “بانک اصناف” مناسب نیست

 رییس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف مرکز استان اصفهان، گفت:  شرایط مالی و نقدینگی  برای تاسیس بانک تخصصی اصناف در کشور مناسب نیست.

روح الله چلونگر در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: ایجاد” بانک اصناف” از نظر تئوری موضوعی جالب است و اگر 10 سال قبل اجرایی شده بود می‌توانست طرحی موفق و موثر برای رفع مشکلاتی بانکی و مالی بازاریان باشد.

وی با بیان اینکه انجام این طرح در حال حاضر سودی ندارد، افزود: وضعیت نقدینگی تمامی صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در سال‌های اخیر به دلیل انواع مشکلات اقتصادی، دچار رکود زیادی شده، بنابراین تامین سرمایه در گردش، هزینه پرسنل و … برای” بانک اصناف”  دشوار است.

این کارشناس بازار، اضافه‌کرد: علت تشکیل نشدن بانک اصناف به کم توجهی مدیران سابق اصناف کشور و نیز تخصصی بودن بیش از حد این موضوع مربوط می‌شود.

چلونگر تصریح کرد: بانک‌های تخصصی برای امر صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، گردشگری و … وجود دارد، زیرا متولیان در بخش خصوصی ودولتی برای ایجاد این نهادهای مالی احساس نیاز کردند.

وی یادآوری‌کرد: سهم اصناف یا همان اقتصاد خرد کشور در تولید ناخالص ملی حدود 18 درصد است، بنابراین ایجاد یک بانک تخصصی برای این گروه گسترده و فعال اقتصادی دور از منطق نیست، هر چند با توجه به مشکلات مالی فعلی، بهتر است بازاریان با همان بانک‌های معتبر در کشور کار کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان، تاکیدکرد: معتقدم که تشکیل بانک تخصصی اصناف، زمانی موفق خواهد بود که دستورالعمل آن با اساس نامه‌های رایج در سیستم بانکی کشور متفاوت و در راستای تقویت توان صنوف باشد.

چلونگر ادامه‌داد: برای نمونه دریافت تسهیلات با سود 18 درصد یکی از مشکلات مهم تولید و توزیع است، زیرا زمانی که اصلا این دو زمینه مهم اقتصادی سودکمتر از پنج درصد بدست می آورند، چگونه این اقشار می‌توانند به بانک این نرخ بالای سود را پرداخت کنند؟؟

وی گفت: اگر بانک اصناف پس از تشکیل شدن، بخواهد در راستای این سیاست عمل کند، هرگز به نتیجه مطلوب دست نمی‌یابد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register