یک کارشناس تولیدات کشاورزی : گلخانه‌ها با هدف صادرات محصول توسعه یابند/ ضرورت توجه به کشت محصولات سالم و ارگانیک

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان گفت: توسعه گلخانه‌ها در ایران باید برای صادرات محصولات تولیدی در بازارهای جهانی تدوین و هدفگذاری شود.

احمدرضا همتی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: توسعه کشت گلخانه‌ای در سال‌های اخیر به دلیل بحران کم آبی در سراسر کشور به طور نسبی افزایش یافته است.

وی تاکیدکرد: توسعه گلخانه‌ها در ایران باید برای صادرات محصولات تولیدی در بازارهای جهانی تدوین و هدفگذاری شود به بیان بهتر دولت باید در این زمینه سیاست ” حمایت، هدایت و نظارت” را در دستور کار خود قرار دهد.

همتی افزود: اساسا کشاورزی بدون برنامه و محاسبات در نحوه تولید و فروش در بازارهای داخلی و خارجی فقط موجب زیان به تولید کننده و اتلاف منابع آب و .. می‌شود.

وی ادامه‌داد: خوشبختانه در سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی تلاش‌های قابل توجهی برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای با امکانات لازم به ویژه برای فعالیت فارغ التحصیلان دانشگاهی بخش کشاورزی انجام داده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی اصفهان، اضافه‌کرد: البته این افراد دانش آموخته نیازمند اعطای تسهیلات مالی مناسب هستند، چون توان مالی بیشتر آنان محدود است، همچنین بهره وام‌های مربوط به توسعه گلخانه ها نیز بالاست و باید کاهش یابد.

9 اقلیم گوناگون کشاورزی در ایران

همتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: کشور ایران دارای 9 اقیلم از 11 اقیلم آب و هوایی جهان است و با توجه به این تنوع سرزمینی حداقل می‌توانست یکی از شاخص‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در منطقه خود باشد، ولی سوء مدیریت فاحش موجب بحران آب و سایر مشکلات بخش کشاورزی شده است.

وی گفت: قطعا در شرایط کنونی توسعه گلخانه‌ها افزایش یافته اما باید در نظر داشت که تولیدات این نوع کشت نیز به محصولاتی مانند صیفی، سبزی و گل‌های طبیعی محدود است و روش کشت گلخانه‌ پاسخگوی کاشت اقلام استراتژیک و اساسی تولیدی در فضای باز مانند غلات نیست.

این عضو کمیسون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، تصریح کرد: بیشتر تولیدات گلخانه‌ای در بازارهای داخلی مصرف می‌شود و سهم خیلی زیادی در صادرات کشاورزی ایران ندارد. .

کاهش مصرف سموم ضروری است

همتی اضافه‌کرد: در زمینه توسعه گلخانه‌ها باید بروز عمل کنیم، برای نمونه مصرف کود و سموم در این واحدهای کشاورزی بیش از حد استاندار است که باید کاهش یابد و استفاده از روش کشت محصولات سالم و ارگانیک مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اگر به موارد یاد شده اهمیت نداده نشود، قطعا در صادرات و تولید بشتر این محصولات موفق نخواهیم شد.

  توسعه گلخانه‌ها در استان اصفهان

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان اصفهان اظهارکرد: بحران آب را عامل مهمی برای توسعه گلخانه‌ها در این استان می‌دانم.

وی ادامه‌داد: شهرستان‌های شهرضا، تیران و کرون، فلاورجان، دهاقان، خمینی‌شهر و اصفهان پیشگام توسعه گلخانه‌ها هستند، همچنین توسعه این روش کشاورزی در سایر مناطق استان اصفهان ادامه دارد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register