یک پژوهشگر کشاورزی تاکید‌کرد: کشاورزی سنتی “بخش کویرات” آینده روشنی ندارد/ کاهش مصرف آب ضروری است

یک فعال و پژوهشگر کشاورزی در بخش کویرات آران و بیدگل با تاکید بر اینکه کشاورزی با ادامه روش کنونی سنتی و غرقابی در این بخش هرگز آینده روشنی نخواهد داشت،گفت: حمایت دولت از اصلاح روش‌های زراعت با هدف کاستن مصرف آب و همچنین ایجاد مشاغل جایگزین الزامی است.

محمد بیشه‌ در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: کشاورزی این بخش با ادامه روش سنتی و غرقابی هرگز  آینده روشنی نخواهد داشت، زیرا در شرایط بحران آب هستیم، بنابراین حمایت دولت در راستای تغییر الگوی کشت، اجرای سیستم‌های نوین آیباری، ساخت گلخانه‌ها، صنعتی کردن دامداری‌ها و … ضروری است.

وی با بیان اینکه شغل اصلی مردمان بخش کویرات کشاورزی است، تصریح کرد: این بخش با  تعداد هشت روستا و مرکزیت شهر “ابوزیدآباد “حدود 15 هزار نفر جمعیت دارد که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی،کاهش سطح آب زیرزمینی و کاهش کیفیت آب کشاورزی بیکاری افزایش یافته است.

این کارشناس با اشاره به قرار گرفتن این بخش در حاشیه کویر مرکزی ایران، تاکید‌کرد: خطر مهاجرت گسترده این منطقه را تهدید می‌کند، بنابراین اصلاح روش‌های کشاورزی با هدف کاستن مصرف آب و همچنین ایجاد مشاغل جایگزین باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

خشکی قنات‌های کهن…

بیشه‌ اظهارکرد: بخش کویرات قدمتی باستانی در منطقه مرکزی کشور دارد و اساسا منشاء آب قنات‌های آن از کوههای کرکس تامین شده است، البته برخی آبادی‌ها مالک یک رشته قنات و بعضی روستاها صاحب بیش از دو قنات هم هستند.

وی با اشاره به حفر حدود 76 حلقه چاه با عمق نزدیک به بیش از یکصد متر، ادامه‌داد: خشکسالی، حفر چاه‌های عمیق و برداشت بی‌رویه از منابع آب، موجب خشکی کامل و کم آبی برخی از قنوات در این منطقه شده که این یک تهدید زیست محیطی است.

توسعه غیر کارشناسی سطح کشت

این پژوهشگر کشاورزی درباره محصولات گفت: الگوی کشت سنتی و تاریخی در این منطقه بر اساس کاشت انار، انگور و غلات در سطح کمی از اراضی نزدیک به آبادی‌ها شکل گرفته بود، اما در زمان آبسالی (یعنی بین سال‌های دهه 1360 ) و بدون کارشناسی سطح کشت اراضی افزایش یافت.

بیشه‌ ادامه داد: کاهش بارندگی و ایجاد شرایط خشکسالی در سال‌های اخیر میزان آب‌های سطحی را کاهش داده است و از طرف دیگر شاهد خشک و بایر شدن بخش زیادی از همان مزارعی هستیم که در اوایل انقلاب در طرح توسعه قرار گرفته بود!

کاشت محصولات پرمصرف آب متوقف شود

وی تصریح کرد: البته در سال‌های اخیر کشاورزان تاحد کمی روش‌های آبیاری را تغییر داده‌اند که می‌توان به  انتقال آب از چاه با لوله پلاستیکی به سر مزرعه اشاره کرد، به بیان بهتر آب از جوی آب وارد زمین نمی‌شود که از این نظر اتلاف آب کاسته شده اما هنوز در خود سطح زمین آیباری به صورت غرقابی انجام می‌گردد.

مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی روستای حسین آباد بخش کویرات، افزود: هزینه اجرای سیستم‌های جدید آبیاری اعم از بارانی یا قطره ای و .. کلان است و با توجه به مشکلات مالی کشاورزان این منطقه که بیشتر خرده مالک هستند کمک‌های دولتی در این زمینه الزامی است.

بیشه‌ اضافه‌کرد: آب چاه‌های این بخش عمیق شور و دارای املاح زیاد شده است که این امر خود یکی از مشکلات تجهیزات آبیاری‌های تحت فشار محسوب می‌شود.

وی تاکیدکرد: باید کاشت محصولات پرمصرف آبی مانند سبزی و صیفی در مزارع بخش کویرات، نخست به تدریج و سپس به طور کامل متوقف شود و کشت این گیاهان فقط به درون گلخانه‌ها منتقل گردد.

این پژوهشگر کشاورزی، ادامه داد: باید بر کشت محصولاتی کم مصرفی که نیاز آبی آن با بارندگی‌های فصول سرد و بارانی تامین می‌شود، توجه نماییم.

پسته، درختی مقاوم و اقتصادی

بیشه از رواج کاشت درختان کم مصرف آب مانند پسته در سال‌های اخیر خبرداد و‌ یادآوری‌کرد: این درخت از زمان شروع آبیاری (یعنی از اردیبشهت) تا فصل برداشت (در مهرماه) حدودا به هفت بار آبیاری نیازدارد که در برابر ذرت و یا صیفی‌جات به تعداد مراتب آبیاری کمتر نیازمند است.

وی با اشاره به افزایش املاح آب چاه‌های این منطقه، اظهارکرد: درخت پسته با این نوع آب سازگار است، همچنین میوه این درخت محصولی صادراتی و گرانقیمت در بازار محسوب می‌شود و به دلیل خشکبار بودن قابلیت انبار شدن دارد.

مدیر عامل شرکت تعاونی کشاورزی روستای حسین آباد بخش کویرات، افزود: پسته برخلاف صیفی‌جات و یا حتی میوه انار در برابر سرما بسیار مقاوم است و در صورت عدم خرید در بازار با مشکل گندیدگی  و دور ریخته شدن مواجه نخواهد شد.

زعفران، گیاهی مناسب کم آبی

این کارشناس از توسعه زعفران به عنوان محصولی کم آب و سودمند در بخش کویرات یاد کرد و گفت: این گیاه نیز از کاشت تا برداشت به چهار یا پنج مرتبه آبیاری نیازدارد که اگر در پاییز کشت شود و از بارندگی فصل سرد بهرمند گردد تعداد دفعات آبیاری کردن آن نیز کاسته خواهد شد.

بیشه تاکید‌کرد: البته مشکل کشاورزان در مرحله آغاز کاشت این محصول یعنی تامین پیاز زعفران است که قیمتی بسیار گرانی دارد.

توسعه گلخانه‌ها نیازمند تسهیلات است

وی گلخانه‌داری را از بهترین روش‌های کاهش مصرف آب و ایجاد اشتغال برای تمام فصول سال دانست و گفت: در سال‌های اخیر این روش کشاورزی نیز در قسمتی از اراضی این بخش رواج یافته است.

این کارشناس بخش زراعت، تصریح‌کرد: راه‌اندازی گلخانه نیز هزینه زیادی دارد که در توان مالی کشاورزان نیست، البته این نوع زراعت برای زمین‌های کوچک مناسب است ولی با این حال بدون حمایت دولت در پرداخت تسهیلات بانکی با سود اندک در این زمینه نیز به نتیجه نخواهیم رسید.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register