یک مقام نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان: کشاورزان ناظر بر ساماندهی زاینده‌رود هستند/ تخلفات در برداشت آب متوقف می‌شود

عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: زاینده‌رود نخستین رودخانه کشور است که ساماندهی بستر و حاشیه آن با نظارت صنف کشاوررزان انجام می‌شود.

کریم صفاری قهدریجانی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: نخستین طرح ساماندهی رودخانه‌ها در کشور با نظارت نظام صنفی کشاورزی و با تایید وزارت نیرو در زاینده‌رود و با هدف ایجاد جاده دسترسی و ساماندهی رودخانه برای جلوگیری از تخلفات در حال اجراست.

وی افزود: از سال 1347 مطابق قانون، ساماندهی حاشیه و بستر رودخانه‌ها بر عهده وزارت نیرو است، ولی نظارت، نگهداری و بهره‌برداری از رودخانه‌ها و شبکه‌های آبیاری به عهده خود کشاورزان گذاشته شده است.

دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان فلاورجان، گفت: طول زاینده‌رود حدود 410 کیلومتر است که 92 درصد آن در استان اصفهان و هشت درصد آن در چهال‌محال بختیاری قرار دارد و هر روز ساماندهی رودخانه منظم‌ و قانونمند‌تر می‌شود.

صفاری قهدریجانی با تقدیر از همکاری نهادهای اجرایی و قضایی در انجام این امر، اضافه کرد: نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان بعنوان مدیر طرح ساماندهی، حفاظت و  بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری با سازمان آب منطقه استان اصفهان قرار داد منعقد نموده است.

وی ادامه‌داد: مدیران سازمان آب منطقه‌ای اصفهان بارها اعلام نموده‌اند که همکاری نظام صنفی کشاورزی یکی از دلایل موفقیت در امر ساماندهی زنده‌رود و ایجاد جاده ساحلی است.

این مقام صنفی اظهار کرد: جهت پیگیری موضوع ساماندهی رودخانه در استان اصفهان، کمیته 15 نفره متشکل از نمایندگان شهرستان‌های حقابه‌دار حوضه زاینده‌رود شامل (لنجان، مبارکه، فلاورجان، نجف آباد،خمینی‌شهر و اصفهان) تشکیل شده است.

صفاری قهدریجانی گفت: عملیات ساماندهی رودخانه از شهرستان اصفهان شروع شد و از شهرستان خمینی‌شهر گذر کرده و در پایان عملیات اجرایی در شهرستان فلاورجان است.

وی تاکید کرد: پس از عقد قرارداد جدید با پیمانکار و تامین منابع مالی از طرف وزارت نیرو( سازمان آب منطقه‌ای استان ) از اردیبهشت ماه سال جاری(1397) ساماندهی از شهرستان مبارکه شروع می‌شود و در ادامه به شهرستان لنجان رسیده و بعد از آن وارد استان چهارمحال و بختیاری خواهد شد.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جهت ساماندهی در این دوره از عملیات، دهانه رودخانه به طور متوسط حدود 70 متر تعیین شده است و طبق مصوبات باید از دو جهت حدود 50 متر از محور رودخانه ساماندهی گردد که در هر طرف جاده دسترسی حدود 15 متر می‌باشد.

این مسئول صنف کشاورزی با بیان اینکه جاده دسترسی در هر دو سمت حاشیه رودخانه ایجاد می‌شود، ادامه‌داد: برداشتن نخاله‌های ساختمانی، جمع آوری سنگ‌های بستر کف زنده‌رود، تخریب اماکن غیر مجاز در حریم، از مواردی بوده که در بحث ساماندهی انجام گرفته است.

صفاری قهدریجانی یادآوری‌کرد: علاوه بر آزادسازی و رفع تصرف زمین‌های حریم رودخانه، خسارت آن طبق قانون و محاسبات کارشناسان به متخلفین پرداخت می‌گردد.

وی اضافه کرد: خسارات برخی زمین‌های تصرف شده در حریم رودخانه که از قبل دارای سند بوده است نیز مطابق قانون پرداخت خواهد شد.

نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان، گفت: اساسا هدف از ایجاد یک جاده دسترسی کنترل و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه و غیر مجاز و سایر تخلفات از زاینده‌رود است، اما باید در نظر داشت که در حال حاضر بیشتر حریم رودخانه غیر قابل عبور و مرور می‌باشد.

صفاری قهدریجانی با اشاره بر کمبود ذخیره آب در سد زاینده‌رود، تاکیدکرد: به دستور مقامات ارشد کشوری و در راستای جلوگیری از برداشت‌های غیر قانونی آب از رودخانه، برق پمپاژها  قطع خواهد شد.  

وی در پایان یادآوری‌کرد: جریان طبیعی آب این رودخانه از غرب به شرق است که در نهایت به تالاب گاوخونی ختم می‌شود.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register