یک مسئول اعلام کرد : کاهش نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان امسال

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان سال جاری به ۱۴ درصد کاهش‌یافته که این نرخ در مقایسه با فصل بهار سال جاری حدود ۲.۱ واحد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ۳.۴ واحد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش کسب فردا- محمدرضا لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به نرخ بیکاری در استان اصفهان، اظهار کرد: نرخ بیکاری در تابستان 96 در اصفهان 14 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.4 واحد درصد کاهش داشته است.

وی افزود: درواقع نرخ بیکاری باید در مقطع سالانه موردبررسی قرار بگیرد و نمی‌توان آن را به‌صورت فصلی مقایسه کرد دلیل آن‌هم این است که در برخی از بخش‌های اقتصادی مانند کشاورزی و ساختمان شاهد بیکاری فصلی هستیم که به دلیل شرایط آب و هوایی و ماهیت بخش اتفاق می‌افتد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه افرادی که با بیکاری فصلی مواجه می‌شوند دچار اشتغال ناقص هستند، ادامه داد: دو تعریف از اشتغال داریم یکی اینکه شاغلانی که بیش از 44 ساعت در هفته مرجع کار می‌کنند که اشتغال کامل دارند و افرادی که زیر 44 ساعت کار می‌کنند و اشتغال ناقص دارند.

لعلی بیان کرد: نرخی که ما به‌عنوان نرخ بیکاری اعلام می‌کنیم درواقع نرخ بیکاری مطلق است یعنی افرادی که حتی یک ساعت در هفته مرجع کار نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در تابستان سال گذشته حدود 17.4 واحد درصد بوده است، اضافه کرد: در یک مقطع زمانی یک‌ساله از انتهای تابستان سال 95 تا انتهای تابستان سال 96 نرخ بیکاری 3.4 واحد درصد کاهش داشته است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که با توجه به تسهیلاتی که در بخش‌های اقتصادی به‌ویژه بخش صنعت تزریق‌شده است احتمالاً از حالت رکودی در بخش خارج خواهیم شد، اظهار داشت: همچنین پیش‌بینی ما این است که اوضاع تا پایان سال 96 بهتر خواهد شد چراکه نسبت به ماه گذشته شاهد کاهش نرخ بیکاری بودیم و هم نسبت به بهار سال جاری 2.1 واحد درصد نرخ بیکاری ما کاهش داشته است که دلیل آن این است که تسهیلات خوبی در قالب اقتصاد مقاومتی به صنایع در سال 95 پرداخت ‌شده است.

وی افزود: مبلغ تسهیلات بانکی که از محل مصوبات کارگروه اقتصاد مقاومتی در طول سال 95 به بخش‌های اقتصادی برای خروج از رکود پرداخت کردند 37 هزار میلیارد ریال به حدود 2750 واحد اقتصادی شامل صنعتی و کشاورزی بوده که این موضوع اثر مثبتی داشته چراکه بخشی از کارگاه‌ها با کمبود نقدینگی مواجه بودند و به همین دلیل نیروهای خود را تعدیل می‌کردند که با تزریق این اعتبار نرخ بیکاری کاهش پیداکرده است.

لعلی تصریح کرد: قاعدتاً این میزان پرداختی در سال 96 اثر خود را نشان می‌دهد که به نظر من این موضوع اثر خود را در نرخ بیکاری فصل بهار و تابستان سال جاری نشان داده است.

وی بیان کرد: قاعدتاً زمانی که از رکود خارج می‌شویم دوباره نیروهای کار به بخش‌های اقتصادی بازگشته و شروع به فعالیت می‌کنند، این موضوع تنها منوط به اصفهان نیست، در حال حاضر شاخص‌های کشور را که بررسی کردیم دقیقاً همین اتفاق رخ‌داده است، نرخ بیکاری کشور در شاخص‌ها نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش پیداکرده است در این راستا امیدواریم یک‌روند باثباتی را تا انتهای سال طی کنیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه نرخ بیکاری که مرکز آمار اعلام می‌کند نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله به بالا است، گفت: همچنین یک سری بیکار داریم که به‌عنوان بیکار تلقی نمی‌شوند برای مثال زنان خانه‌دار و محصلان چون جز جمعیت فعال اقتصادی نیستند بنابراین ما آن‌ها را در فرمول نمی‌آوریم چون در جمعیت غیرفعال اقتصادی قرار می‌گیرند، ما افرادی را در نرخ بیکاری قرار می‌دهیم که در جمعیت فعال اقتصادی قرار می‌گیرند یعنی افرادی که جویای کار باشند.

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register