یک فعال محیط زیست: کاهش فضای سبز اصفهان هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی دارد/  ایجاد “گنبد گرمایی” زیانبار است

یک پژوهشگر و فعال محیط زیست، تاکید‌کرد: کاهش فضای سبز در اصفهان موجب افزایش گنبد گرمایی و بیشتر شدن هزینه‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی در این کلان شهر می‌شود.

آرش جزینی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: حوضه آبریز زاینده‌رود یک حوضه با مرزهای بسته در بین بلندی‌های پیرامون خود است که همه آب‌های روان از رو زمینی و زیر زمینی به سوی دالان این رودخانه و پهنه تالاب گاوخونی جاری است.

وی افزود: به این دلیل دالان و پهنه گفته می‌شود، چونکه اینها گذرگاه تجدیدپذیر ماده و انرژی در حوضه زاینده‌رود می‌باشند، همچنین تمدن‌ها در این حوضه، نخست در کناره تالاب و سپس به دنباله رود جان گرفتند.

این فعال محیط زیست، ادامه‌داد: خود اصفهان یک باغ شهر محسوب می‌شود که پویایی و پایایی خود را در هزاران سال از زیربنای باغ شهر بودن بدست آورده است، به بیان دیگر هر پدیده‌ای از دید محیط زیست دارای یک کالبد و یک کاربرد می باشد کالبد یک باغ شهر کاربرد فضایی شهر را می‌سازد.

جزینی، اضافه‌کرد: چرخه تجدید پذیر ماده و انرژی در شهر بر پایه همین چرخه در پهنه و دالان‌های گذرگاهی ماده و انرژی در این حوضه است و کشاورزی و اقلیم در یک باغ شهری که درون فلات خشک جای گرفته‌اند بسیار به هم وابسته بوده و همسو با چرخه ماده و انرژی می باشند.

وی تاکید‌کرد: چنین اقلیم‌های بسته‌ای بسیار شکننده بوده و لکه‌های سیمای سرزمین در چنین سرزمین‌هایی آمیخته‌هایی از لکه‌های شهری و سبز باغی هستند، همچنین این ترکیب باید ساختار کارخانه‌ها و صنایع را نیز در بر‌گیرد که این رویکرد در پیشه‌وری و بازار نیز دیده می‌شود چنانچه چهار باغ‌ها را در پیرامون بازارها داریم.

عضو هیات مدیره جمعیت طبیعت یاران اصفهان، تصریح‌کرد: برخی از واژگان مانند” برنج کاری” و “کاشت چمن” برای حوضه‌ زاینده‌رود “تابو” شده‌اند در حالی که هر واژه‌ای دارای یک ساختار معنی و مفهومی است که در لغات نامه باید پیدایش کرد و یک هستی کاربردی نیز دارد که در محیط باید آن را جست.

جزینی در تعریف “چمن “گفت: نوعی گیاه که زیست گاه آن در مدار 21 درجه گرمایی کره زمین است و امروزه در جایی چون اروپا می‌روید و تخم آن از خارج می‌آید. برای کاشت این چمن نه تنها کود، آب،انرژی و باغبان نیاز است که گاه خاک نیز باید تعویض گردد.

وی درباره کاربرد چمن ادامه‌داد: چشم اندازی برای سبزینگی و رطوبت و خنکای هوا یا تعادل اقلیمی است، اما آیا این کاربرد تنها با همان تخم چمن خارجی به دست می‌آید؟ در این حوضه “مَرغ و مَرغزار” بسیار داریم که به آن “علف هرز ” می‌گوییم که بدون آب زیاد و کود و نیرو،  خودرو است.

این پژوهشگر گفت: هرگز جدایی چمن از مَرغ را درست نمی‌دانم، شهرداری بیش از آنکه نیروی کاشت برای چمن بدهد نیرو برای کندن مَرغ می‌گذارد. در مقایسه این دوگیاه باید دانست کاربرد و عملکرد یک پدیده با مفهوم لغوی آن دو چیز است، بنابراین نباید اشتباه در مدیریت کاربردی را در واژه پردازی‌ها را ” تابو” شود.

رودخانه‌ای که در خشکسالی مدیریت شد

جزینی اظهارکرد: هنگامی که پایایی،  پویایی و پایداری شهری و روستایی در حوضه زاینده‌رود را بررسی می‌کنیم از سرارودی با چشمه‌های بسیار در کوهستان تا میانرودی با چم‌ها و خم های کوچک تا پایابی تالابی هرکدام اقلیم خود را داشته و با دیدگاه آمایش سرزمین،  فضای سبز ویژه خود را می‌خواهد.

وی گفت: همانندی این تفاوت اقلیم را در ایالت ویکتوریای استرالیا پیرامون رود “موری” و در شهرهای “آدلاید و ملبورن” می‌توان دید که در خشکسالی هزاره استرالیا آن را مدیریت کردند.

عضو هیات مدیره جمعیت طبیعت‌یاران، افزود: این خشکسالی از حدود سال 1988 تا حدود 2010 میلادی رخ داد و در سال 2009 تازه دانستند اشتباه بزرگی است، که برای کاهش مصارف آب از فضای سبز بکاهند. زیرا ارزش‌گذاری خدمات ا کوسیستمی فضای سبز بیش از هزینه‌های صرفه‌جویی در آب فضای سبز بود.

جزینی اضافه‌کرد: افزایش گنبد دمایی شهر، موجب افزایش کارکرد تجهیزات تهویه و بالارفتن مصارف انرژی شد و سوی دیگر افزایش آلودگی و افسردگی و بیماری‌های ناشی از کاهش فضای سبز مصارف غیر مستقیم آب را افزایش داده بود.

وی تاکید کرد: یادمان باشد در هر اقلیمی که گیاهی می‌تواند بروید. با رویکرد دانش سیمای اکولوژیک سرزمین، می‌توان خشکسالی را نیز به یک فرصت برای توسعه بدل نمود حتی توسعه فضای سبز.

عضو هیات مدیره جمعیت طبیعت‌یاران اصفهان، یادآوری‌کرد: برای نمونه می‌توان تاج پوشش را افزود و به جای گیاهان پایه کوتاه و یا زمینی از درختانی با تاج گسترده استفاده نمود و البته سایر موارد که کارشناسان نظراتی بهتر درباره آن دارند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register