یک مقام صنف کشاورزی: کاشت محصولات سالم نیازمند آموزش است/ کشاورزان به مصرف کود شیمیایی تمایل دارند

نایب رییس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: توسعه کشت ارگانیک یا همان محصولات سالم  به دلایل اقتصادی و اجتماعی داری مشکلات زیادی است و باید تلاش زیادی برای آموزش کشاورزان در این زمینه انجام شود.

کریم صفاری قهدریجانی در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: کشاورزی ارگانیک در ایران به نام کشت محصولات سالم و در جهان با عنوان کشاورزی” بیولوژیک” معروف است.

وی ادامه‌داد: بر اساس تعریف علمی هدف از این روش کشاورزی، کاشت و برداشت محصولات است به نحوی که از سموم، کودهای شیمایی و تمام عواملی که موجب آلودگی خاک، آب و در نهایت محصول زراعی یا باغی  می‌شوند، کاملا پرهیز شود.

این مسئول صنفی حفظ اکوسیستم خاک را از موارد مهم کشت ارگانیک دانست و تصریح کرد: استفاده از کودهای طبیعی در این راستا مورد توصیه زیاد قرار گرفته است، همچنین شخم زدن زمین و رها نمودن آن برای جذب نور خورشید در جهت تقویت خاک و نابودی برخی آفات از روشهای دیگر حفظ خاک است.

صفاری قهدریجانی با بیان اینکه سموم کشاورزی برای نابودی آفات گیاهی مثال علف هرز و آفات جانوری مثل حشرات موذی استفاده می شوند،گفت: در کشاورزی ارگانیک برای نابودی آفات گیاهی از دو روش کندن و یا آتش زدن علف‌ها استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای نابودی حشرات موذی نیز به جای مصرف سموم از روش مبارزه بیولوژیک مانند استفاده از حشرات مفید و دشمن نوع آفت استفاده می شود، همچنین تله‌های چسب‌دار و دارای بوی جذب کننده برای به دام انداختن این آفات جانوری نصب می‌گردد.

کشاورزی خرده مالکی مهمترین چالش 

این کارشناس در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: ترویج کشاورزی ارگانیک در استان اصفهان و شهرستان فلاورجان به دلایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارای مشکلات زیادی است که یکی از مهمترین آن سیستم خرده مالکی مزارع است.

صفاری قهدریجانی تصریح کرد: خرد بودن زمین‌ها و همچنین سلایق و افکار مختلف و عمدتا سنتی مالکان آن یک چالش مهم در این زمینه محسوب می‌شود، بنابراین از نظر فرهنگی تلاش زیای برای آموزش این افراد توسط سازمان جهاد کشاورزی و سایر نهادها لازم است.

وی تاکیدکرد: اساسا سموم و کودهای شیمیایی علاوه بر آلوده کردن محصول، خاک و آب، در زمان اندک موجب نابودی انواع آفات و همچنین رشد زیاد گیاهان می‌شود، بنابراین کشاورزان استفاده از این مواد را به دلیل اقتصادی و صرف زمان اندک ترجیح می‌دهند.

کنترل بهتر کشت ارگانیک در محیط گلخانه

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان فلاورجان، افزود: از نظر علمی و تجربی کودهای طبیعی دامی نخست باید در سطح مزرعه پخش شود و سپس با عملیات شخم زنی و با آفتاب خوردن زیاد جذب خاک گردد تا بتوان بذر محصول را در آن کشت کرد، اما به دلیل زمان‌بر بودن این موضوع، زارعان دیگر این روش‌های قدیمی را بکار نمی‌برند.

صفاری قهدریجانی، اضافه‌کرد: در کشت گلخانه‌ای وضعیت خاصی وجود دارد به این معنا که به دلیل عدم تابش مستقیم نور خورشید به سطح گیاهان شرایط رشد انواع آفات بهتر وجود دارد، اما به دلیل همان محیط بسته کنترل بهتری نیز برای نابودی این آفات می‌توان انجام داد.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

 

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register