یک کارشناس صنایع کوچک : پیشرفت صنعت،نیازمند زبان مشترک در کشور است / تولید با سود بانکی 15درصد رونق نمی‌گیرد

رییس اتحادیه خدمات فنی ماشین آلات سنگین اصفهان گفت: پیشرفت صنعتی نیازمند ایجاد زبان مشترک و ساختارهای همگرا در سیستم اداری کشور است.

اکبر عشوریون در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: صنایع کوچک و متوسط در کشورهای پیشرفته و یا در حال توسعه مانند ترکیه به وسیله خوشه‌های صنعتی یا همان ( SPX) نحوه کسب و کار سنتی و پراکنده خود را ساماندهی کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت نقش کارگاه‌های کوچک در اقتصاد و اشتغال ،افزود: اصناف تولیدی در این کشورها نیز مانند ایران دارای فعالیت‌های جزیره‌ای و پراکنده بودند اما خوشه‌های صنعتی پس از تشکیل در آن جوامع برای تولید کالاها و صادرات به بنگاه‌های کوچک برنامه می‌دادند.

این مسئول صنفی، ادامه‌داد: قطعا این خوشه‌ها در کشورهای صنعتی با مطالعه از توانایی صنایع کوچک داخلی و شناخت خوب از بازار هدف در داخل و خارج این برنامه‌ریزی را انجام می‌دهند و تولیدکنندگان خرد در کشورمان نیز برای رشد کسب و کار راهی جز این ندارند.

عشوریون، اضافه‌کرد: فعالیت ناهماهنگ در صنایع کوچک باید به سمت کارگروهی در راستای تولید کالاها و صادرات آن تغیر کند، تا سطح درآمد و نرخ اشتغال در این بنگاه‌ها نیز افزایش یابد، همچنین استفاده از فن‌آوری‌های روز در تولید و بازاریابی نوین الزامی است و بدون شک افرادی که با این روش‌ها سازگار نشوند از دور رقابت حذف خواهند شد.

وی تاکید‌کرد: صنعت زمانی به موفقیت و رشد بالا می‌رسد که ساختاری همگرا و زبانی مشترک در سیستم اداری کشور برای آن تعریف شود، به بیان بهتر اگر دستگاهی موافق حمایت از تولید باشد و سازمانی دیگر مانع تراشی کند به نتیجه نخواهیم رسید.

زیرساخت‌های تولید اصلاح شود

این صنعنگر درباره بحث پرداخت بسته حمایتی به اصناف تولیدی در کشور و استان اصفهان، گفت: تا زمانی که زیرساخت‌های مهم تولید، مانند مشکلات مالیاتی، سیستم بانکی، مشکلات بیمه و اداری و… به صورت اساسی رفع نشود تزریق نقدینگی تا یکصد سال دیگر به کارگاه‌های تولید سودی نخواهد داشت.

وی با تاکید براینکه تولید در هیچ کشوری با سود 15 درصدی وام بانکی رونق نمی‌گیرد، تصریح کرد: در شرایط عادی اقتصادی هم تولید اجناس برای یک کارفرما بسیار دشوار است، بنابراین در شرایط رکود فعلی در صنعت کشور فشار زیاد بانک‌ها برای گرفتن سود بالا از تولیدکنندگان با منطق و عقل سازگاری ندارد.

رییس اتحادیه خدمات فنی ماشین آلات سنگین اصفهان،گفت: برخی موارد قانون کار نیز باید اصلاح شود برای مثال افرادی تا حد 20 سال به طور استاد و شاگردی در نزد کارفرما کار کرده‌ و دستمزد خودشان هم دریافت کرده‌اند اما صاحب کارگاه از آنان رسید و امضا نگرفته است.

عشوریون ادامه‌داد: این کارگران وقتی به اداره کار شکایت می‌کنند حق به آنان داده می‌شود و باید از مسئولان پرسید مگر می‌شود کسی که ریالی مزد نگرفته باشد و سال‌ها مجانی در یک کارگاه کار کند؟؟

وی اضافه‌کرد: برخی کارگران زمانی در یک واحد صنعتی کار کرده‌اند و چند سال بعد از خاتمه کار از کارفرما شکایت می‌کنند که این امر نیز دارای ایراد است، به بیان بهتر اگر کسی بکار خود خاتمه داده و از صاحب کارگاه خود شکایتی دارد باید از 15 روز تا یکماه فرصت این کار را داشته باشد و اگر این چنین نکرد، این اجازه از وی سلب گردد.

این فعال صنفی، یادآوری‌کرد: با توجه به شرایط فضای مجازی و تعداد زیاد و گسترده رسانه‌های صوتی و تصویری، کارگران به نسبت گذشته اطلاعات بهتری درباره حقوق خود دارند، و اینکه پس از چند سال یک نفر به دلیل بی اطلاعی تازه به دنبال شکایت و گرفتن حق خود از کارفرما برود، منطقی نیست.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register