یک کارشناس گردشگری عنوان کرد: پرسنل پذیرایی حرفه‌ای نیاز صنعت گردشگری است/ گارسون‌ها باید آموزش علمی ببینند

یک مدرس دانشگاه و کارشناس گردشگری گفت: حرفه‌ای شدن گارسون‌ها بر رشد اقتصاد توریستی در هر کشوری اثر مثبت دارد، زیرا بهبود سطح خدمات توسط این پرسنل پذیرایی موجب جذب بیشتر گردشگران می‌شود.   

رضا حسینی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: خدمات پذیرایی در رستوران، کافی شاپ، کترینگ، بستنی فروشی، چایخانه، کبابی و … از مهمترین عوامل افزایش انگیزه برای حضور مجدد توریست‌ها و افزایش ضریب تکاثر مالی در جامعه هدف گردشگری محسوب می‌شود.

وی ادامه‌داد: بخش زیادی از چرخش مالی هر منطقه، متعلق به مراکزی است که خوراک و نوشیدنی به گردشگران و افراد محلی ارائه می‌دهند، بنابراین پرسنل پذیرایی این اماکن بزرگ یا کوچک، باید رفتار و آموزش درستی در جذب مشتریان و ارائه خدمات پذیرایی و میهمانداری داشته باشند.

این پژوهشگر توریسم، تاکید‌کرد: حرفه‌ای شدن گارسون‌ها قطعا بر رشد اقتصاد توریستی در هر کشوری اثر مثبت دارد زیرا هرچه سطح خدمات در این زمینه توسط این افراد بهتر و بیشتر شود، مشتریان و مسافران بیشتری جذب خواهند شد.

حسینی اضافه‌کرد: کشورهای توریستی جهان ارزش خاصی برای مشاغل حوزه پذیرایی و خدمات میهمانداری قائل هستند، زیرا بهبود کیفیت کار این قشر فعال در بخش گردشگری را مساوی با رونق کسب و کار توریسم می‌دانند.

وی تصریح‌کرد: غذا خوراک جسم و روش برخورد درست نیروی انسانی، غذای روح برای میهمان است، بنابراین خدمت رسانی خوب گارسون‌ها و نیروی‌های شغلی مشابه در مراکز پذیرایی اثر ماندگاری بر ذهن مهمانان خواهد گذاشت.

این مدرس گردشگری دانشگاه، افزود: این گروه از پرسنل خدماتی مهمترین کارشان ارائه سرویس مورد پسند به مشتریان است، که می‌توان سِرو درست غذا و نوشیدنی، آرامش دادن به مهمانان با لبخند، داشتن سطح بالای زبان بدن، دادن اطلاعات درست به مشتری و … را نام برد.

گارسونی شغلی ارشمند است

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در کشوهای پیشرفته مردم و مسئولان، مشاغل یاد شده را با ارزش و حتی دارای ظرافت‌های فنی و هنری می‌نگرند و دانشجویان در تمام دنیا به این گونه شغل‌های خدماتی به عنوان شغلی پاره وقت و قابل قبول نگاه می‌کنند.

وی با انتقاد از اینکه در کشورمان به فعالیت‌های خدماتی به عنوان کارکردهای سطح پایین نگاه می‌شود، اظهارکرد: با توجه به این دیدگاه کنونی، شاهدیم که افرادی با سطح فکری نا متناسب و بی‌علاقه وارد این کار می‌شوند که اثرات منفی خود را می‌گذارد، چرا که به عنوان مشاغلی دستوری و سطح پایین دیده می‌شوند.

آموزش‌های جدید داده شود

مدرس دانشگاه و سازمان فنی و حرفه‌ای اصفهان، ادامه‌داد: فکر بیشتر این نوع گارسون‌ها در ایران این است که اصلا این حرفه آموزش خاصی نیاز ندارد درصورتی که آموزش‌های تئوری و کارگاهی اساس مهم این شغل است.

حسینی تاکید‌کرد: معتقدم که گارسون‌ها و نیروهای خدمت‌رسان مشابه در مراکز پذیرایی باید توسط نهادهای دانشگاهی، میراث فرهنگی، سازمان فنی و حرفه‌ای و مانند آن آموزش تخصصی ببینند.

وی یادآوری‌کرد: البته این آموزش باید بر اساس جدیدترین کتاب‌های علمی جهان در این زمینه و همچنین روش مهمان‌نوازی ایرانی تدوین شود.

این مدرس گردشگری دانشگاه، افرود: رسانه‌های کشورمان نیز باید تبلیغات مثبتی در باره شرافتمندانه بودن این شغل انجام دهند، زیرا این حرفه جایگاه مهمی در کاهش بیکاری و همچنین اثر خوبی در جذب توریست دارد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register