یک کارشناس صنایع‌دستی: هنرمندان صنایع‌دستی از دریافت وام بانکی هراس دارند

نایب رییس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان گفت:  هنرمندان صنایع دستی از دریافت تسهیلات بانکی هراس دارند زیرا مشکلات اداری و سود بازپرداخت وام زیاد است.

احمدرضا روزدار در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: رونق صنایع دستی نیازمند یک عزم ملی و حرکت سه جانبه توسط مجلس شورای اسلامی و دو وزاتخاته امور خارجه و همچنین صنعت، معدن و تجارت دارد.

وی با بیان اینکه مجلس می‌تواند قوانین خوب برای رونق صنایع دستی وضع کند، تصریح کرد: دو وزارتخانه یاد شده نیز با تدوین مصوبات راهگشا و ایجاد هماهنگی‌های داخلی و جهانی می‌توانند به توسعه صادرات این کالاها کمک نمایند.

این کارشناس درباره تسهیلات بانکی گفت: وام‌های پرداختی به هنرمندان این صنف در شرایط کنونی بیشتر حکم قرص مُسکن را دارد هرچند فواید آن را هم انکار نمی‌کنیم، ولی معتقدم که باید به صورت بلند مدت و با کارشناسی بیشتر به متقاضیان داده شود.

ضرورت نظارت بر پرداخت تسهیلات

روزدار ادامه‌داد: تسهیلات حمایتی از طرف نهادهای مالی گوناگون به فعالان صنایع دستی پرداخت می‌شود اما اعتقاد دارم این امر باید به نوعی تحت نظارت و این اتحادیه صنفی قرار گیرد زیرا با چالش های مالی و حرفه‌ای هنرمندان بهتر آشنا هستند.

وی اضافه‌کرد: وام‌های بانکی در این عرصه فقط شامل ارقام خرد نمی‌شود، بلکه اعداد بزرگتری نیز پرداخت شده  ولی یک معضل وجود دارد که هیچ شخص یا نهادی پیگیری سودآوری و یا اینکه صرف چه کاری شده را نمی‌کند.

این مقام صنفی افزود: معتقدم بخشی از تسهیلات به هنرمندان واقعی داده نمی‌شود و در برخی مواقع می بینیم افرادی اصلا سابقه فعالیت در صنایع دستی را ندارند وام دریافت می‌کنند و حتی کارگاهی ایجاد می‌نمایند، البته بخش دیگری از دریافت کنندگان نیز وام را برای توسعه کارگاه می‌گیرند.

روزدار یادآوری‌کرد: اساسا هر کسب و کاری بعد از راه اندازی حدود یکسال برای توسعه، تبلیغات و شناساندن محصول خود در بازار زمان نیاز دارد ، به بیان بهتر بعد از گرفتن وام نمی تواند سریع مطالبات بانکی و سود آن را پرداخت نماید.

کمبود نقدینگی، معضل بزرگ

وی با بیان اینکه وام برای رفع مشکلات کارآفرینان است، گفت: متاسفانه هنرمندان و صنعتگران در برخی موارد به دلیل بهره بالای بانکی و مشکلاتی اداری مثل یافتن دو فرد ضمانت کننده از دریافت تسهیلات دچار هراس هستند، درحالی که با توجه به شرایط کنونی رکود و معضل کمبود نقدینگی نیازمند دریافت وام نیز هستند.

نایب رییس اتحادیه صنف صنایع‌دستی اصفهان، تصریح کرد: معتقدم برای پرداخت وام صنایع‌دستی باید به شاخصه‌هایی مانند رسته شغلی، بکارگیری نیروی کار، فعالیت به صورت دستی و یا استفاده از ماشین‌آلات و … توجه شود.

کدخبرنگار:711

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register