نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان: مهاجرت صنعتگران و نخبگان علمی خسارت بزرگ اقتصادی است

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: زیان اجتماعی و اقتصادی ناشی از فرار مغزها و مهاجرت صنعتگران با تجربه کشورمان از خسارت به منابع مالی مملکت هم بیشتر است. 

مصطفی رناسی در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: نخبگان علمی و کارفرینان بخش‌های صنعت، خدمات  و … دارای توانایی‌های بالایی در توسعه اقتصادی و اشتغال جامعه هستند، اما تعداد آنان در جامعه بسیار اندک است.

وی تاکید‌کرد: معتقدم که زیان اقتصادی و اجتماعی ناشی از فرار مغزها و صنعتگران باتجربه از خسارت به منابع ارزی یک کشور هم بیشتر است، زیرا کسری بودجه را می‌توان با برخی روش‌های مالی جبران کرد، اما  جایگزینی افراد کارآفرین و نخبه علمی بسیار دشوار و حتی ناممکن است.

این فعال بخش صنعت، تصریح‌کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اساسا حدود پنج درصد افراد یک جامعه می‌توانند کارآفرین شوند و با تحمل سختی، فشار کاری زیاد، هنر ریسک پذیری در امر تولید و تجارت برای سایر افراد یک جامعه شغل ایجاد نمایند.   

رناسی ادامه‌داد: مناسب نبودن شرایط کسب و کار ممکن است موجب مهاجرت برخی از این افراد دارای سرمایه کلان و تخصص ارزشمند شود و از سوی دیگر عده‌ای از آنان نیز ورشکسته خواهند شد.

وی گفت: این مشکلات یاد شده فقط زیان جبران ناپذیر به اقتصاد یک کشور وارد می‌کند و بیکاری را رواج می‌دهد، که خسارت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از جمعیت بالای بیکاران بسیار بیشتر از افراد شاغل است.

نخبگان علمی موتور محرک تولید هستند

این کارشناس صنعت و تجارت، تاکیدکرد:خروج نخبگان علمی و مدیران کارآمد از کشور نیز چنین زیان هنگفتی را برای کسب و کار تمام استان‌های کشور به همراه خواهد داشت.

رناسی اظهارکرد: افراد باهوش و تحصیل‌کردگان کارآمد نیز درصدی کمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند و هوش بالای آتان می‌تواند موتور محرک تولید و اشتغال باشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد جامعه دارای چنین توان فکری بالایی نیستند پس خروج قشر نخبه علمی از کشور هم به معنای از دست دادن سرمایه‌ای ارزشمند است که به راحتی جایگزین نخواهد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، افزود: متاسفانه فضای کسب و کار کشور و حتی استان اصفهان برای جذب دو قشر یاد شده مناسب نیست و باید این وضعیت تغیر کند.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

 

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register