یک فعال فرهنگی اعلام‌کرد: منظره، حریم و بنای کبوترخانه‌های “ولاشان” در حال تخریب است/ نهادهای مسئول جلوگیری کنند

یک فعال مدنی و فرهنگی دُرچه اصفهان گفت: منظره، حریم و بنای مجموعه برج‌های کبوترخانه ولاشان به دلیل توسعه بی‌رویه دامداری‌ها و دیوارکشی باغات در معرض خطر و تخریب جدی قرار گرفته است. 

سید محمدحسین مجیدی درچه در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: مجموعه زیبای کبوترخانه‌های محله “ولاشان” از توابع درچه از نظر تعداد و متمرکز بودن در استان اصفهان و حتی کشور بی‌نظیر است.

وی افزود: این سازه‌های خشتی برای جمع آوری کود و فضولات کبوتران برای استفاده در زمین‌های کشاورزی ساخته می‌شد که در شهرها و آبادی‌های حوضه زاینده‌رود تعداد زیادی از آن وجود داشت و به مرور زمان تخریب و نابود شده است.

این فعال فرهنگی تاکیدکرد: متاسفانه در سال‌های اخیر در مزارع درچه و محلات اطراف آن مانند” ولاشان و دینان” نیز چنین تخریب‌هایی رخ داده است، اما به هر حال باید این بناهای ارزشمند مربوط به میراث کشاورزی نیاکان بازسازی و به جاذبه گردشگری بدل شوند.

مجیدی درچه تصریح‌کرد: متاسفانه علاوه بر تخریب تدریجی شاهد مصرف مواد مخدر توسط معتادن در برخی از برج‌های ولاشان هستیم که وضعیت بسیار زننده‌ای را برای آن بوجود آورده است.

وی با اشاره به ضرورت مرمت و بازسازی تمام کبوترخانه‌های منطقه درچه، گفت: زیبایی مجموعه برج‌های کبوترخانه” ولاشان” به چشم انداز محیط کشاورزی اطراف آن است، اما این منظره به دلیل خشکسالی و توسعه بی‌رویه آغل‌های دامی و باغ‌سازی در معرض خطر جدی است.

مدیر کلینیک الزهرای درچه و خبرنگار روزنامه کیهان، ادامه‌داد: البته خشکی زاینده‌رود و به دنبال آن چاه‌های کشاورزی موجب بایر شدن زمین‌های مزرعه “گارنخود” ولاشان که مجموعه متمرکز برج‌ها در آن قرار دارد شده و به دنبال آن ساخت دامدری‌ها و یا باغ سازی رواج یافته است.

مجیدی درچه تاکیدکرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی در حریم برج‌ها توسط شهرداری و اداره جهاد کشاورزی شهرستان خمینی‌شهر و سایر نهادهای مسئول ضروری است، زیرا با ادامه این وضعیت منظره برج‌ها محو شده و تخریب آن شدت خواهد گرفت.

وی گفت: ایجاد یک سایت گردشگری در مجموعه برج‌های کبوترخانه ولاشان و احداث مراکز پذیرایی، آلاچیق و … در اطراف آن موجب ترقی توریسم در تمام منطقه درچه خواهد شد و نباید فراموش کنیم که نزدیکی این منطقه به اصفهان موجب حضور زیاد گردشگران در آن می‌شود.   

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

عکس خبر ارسالی است 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register