یک فعال محیط زیست ورزنه اعلام‌کرد : معدنکاری در “کوه سیاه” ورزنه انجام نمی‌شود/ طبیعت تالاب گاوخونی به بهانه اشتغالزایی تخریب نشود

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه از منتفی شدن عملیات معدنکاری در کوه سیاه در حاشیه تالاب بین المللی گاوخونی خبرداد و گفت: این کوه و تالاب هم ریشه‌اند و اجازه نمی‌دهیم به بهانه اشتغالزایی این ثروت طبیعی به دست افراد سودجو نابود شود.

رضا خلیلی ورزنه در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: مردم ورزنه هرگز اجاره برداشت یک گرم از سنگ “کوه سیاه ” را به هیچ معدنکاری نخواهند داد، زیرا این اثر طبیعی جزیی از طبیعت تالاب بین المللی گاوخونی محسوب می‌شود.

وی تاکید‌کرد: مسئولان ارشد استانی باید بدانند که مردم محلی در برابر تخریب و غارت این اثر طبیعی به شدت ایستادگی می‌کنند و به بهانه ایجاد اشتغال کسی حق برداشت سنگ‌های این کوه زیبا و ارزشمند را ندارد هرچند در شرایط فعلی مردم با خشکی زاینده‌رود، نابودی کشاورزی و فقر شدید مواجه شده‌اند.

این فعال محیط زیست، تصریح‌کرد: سوال اینجا است که اگر در شرایط خشکسالی مسئولان به دنبال کارآفرینی هستند، چرا در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری کلانی برای توسعه کارخانجات صنعتی، رونق گردشگری، ایجاد بندر خشک و حمایت از بافت فرش دستباف نفیس در ورزنه نکرده‌اند!؟؟

خلیلی ورزنه اضافه‌کرد: اجازه نمی‌دهیم که مشتی سودجو به بهانه رفع بیکاری در ورزنه و درحقیقت و برای کسب سود میلیاردی ثروت طبیعی تالاب گاوخونی را تخریب کنند، زیرا “کوه سیاه” متعلق به نسل‌های آینده این کشور و منطقه است و از طبیعت تالاب جداشدنی نیست.

 ” یار سُرمه کشیده تالاب”

وی یادآوری‌کرد: در تیر ماه سال 1354 “گاوخونی” تنها تالاب استان اصفهان بود که در کنوانسیون جهانی رامسر ثبت شد و “کوه سیاه” به دلیل اتصال و قرار داشتن در کنار این تالاب به عنوان قسمتی از طبیعت آن محسوب می‌شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه، ادامه‌داد: “کوه سیاه ” و تالاب گاوخونی هم ریشه‌اند و نباید این کوه زیبا ریشه‌کن شود، زیرا معتقدم که اگر به بلندی کوه دماوند هم باشد عملیات معدنکاری می‌تواند طبیعت آن را به شدت تخریب کند.

خلیلی ورزنه، گفت: در اواخر دهه 1380 یک معدنکار بخش خصوصی شروع به برداشت سنگ‌های” کوه سیاه ” نمود که مردم ورزنه و برخی تشکل‌های محیط زیست اصفهان با تشکیل زنجیره انسانی در برابر لودر و بولدوزها، مانع از اجرای آن شدند و قطعا در صورت صدور مجوز برداشت، اعتراضات مردمی شدیدتر خواهد شد.

وی با انتقاد از قدرت لابی صنعت در برابر محیط زیست در استان اصفهان، افزود: البته مدتی بعد تجمع مردم ورزنه در همان سال‌ها برداشت از روبروی تالاب انجام نشد.

این فعال محیط زیست ورزنه، اظهارکرد: مردم محلی نسبت به تخریب تنها کوه زیبای منطقه که به” یار سرمه کشیده تالاب” معروف است، شدیدا حساس شده‌اند، زیرا ثروت طبیعی خود را در معرض نابودی می‌بینند.

مخالفت نمایندگان مردم با معدنکاری

خلیلی ورزنه، گفت: خوشبختانه جلساتی در بخشداری “بن‌رود” بین معدنکار و مسئولان محلی برگزار شده و با توجه به حساس بودن موضوع، طرح برداشت سنگ از کوه سیاه در شرایط فعلی منتفی است.

وی تاکیدکرد: از نمایندگان مردم شهرستان اصفهان در مجلس که به اتفاق مخالفت کتبی و شفاهی خود را در خصوص معدنکاری در “کوه سیاه” در این شرایط بحرانی شرق اصفهان به استاندار اعلام کرده‌اند تشکر می‌کنیم، اما با این حال اگر شاهد هرگونه دور زدن قانون باشیم، تخلفات را در مراجع قضایی با جدیت دنبال خواهیم کرد.

سودجویان به دنبال جسد نیمه جان گاوخونی!

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی ورزنه، یادآوری‌کرد: متاسفانه تالاب خشکیده گاوخونی در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه سودجویان قرار گرفته و آن را به موجود نیمه جانی می‌توان تشبیه کرد که هنوز نمرده ولی قطعه قطعه می‌شود!!

خلیلی ورزنه، افزود: منابع معدنی خوبی در این تالاب بین المللی وجود دارد و متاسفانه برای برداشت این مواد بحث ایجاد اشتغال محلی را مطرح کنند که اصلا دلیل قانع کننده‌ای برای تخریب طبیعت تالاب گاوخونی نیست.

وی با اشاره به برداشت نمک در سمت جنوب تالاب، اضافه‌کرد: خوشبختانه پس از بارش‌های خوب در بهار امسال، قسمت‌های جنوب گاوخونی دوباره به حالت طبیعی اول خود نزدیک شد.

این فعال محیط زیست، تاکید‌کرد: اگر قرار باشد جنوب تالاب گاوخونی را برای برداشت نمک، میان آن را برای پتاس و شمال آن را برای برداشت بازالت بشکافیم و نیز و در غرب آن هم به تپه‌های ماسه دست برد بزنیم به مرور زمان مناظر طبیعی این ناحیه را نابود می‌شود.

 کوه آتشفشانی یا همان چشم تالاب

خلیلی ورزنه در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: “کوه سیاه” شمال تالاب گاوخونی و در کنار جاده نزدیک به تالاب قرار دارد و طبق پژوهش‌ها یک کوه “بازالتی” حاصل از آتشفشان در میلیون‌ها سال قبل بوده است، زیرا در آن دوران این منطقه در زیر یک اقیانوس بزرگ بود.

وی بیان اینکه “کوه سیاه” به “چشم تالاب” معروف است، افزود: ارتفاع این کوه از سطح دریا( 1700) متر و از سطح زمین منطقه 300 متر است و خود جاذبه‌ای طبیعی برای جذب گردشگران محسوب می‌شود.

این فعال مدنی و محیط زیست، ادامه‌داد: علاوه بر ظاهر زیبای “کوه سیاه” برخی توریست‌ها برای مشاهده بهتر طبیعت اطراف و به ویژه خود تالاب گاوخونی بر فراز این کوه می‌رفتند، بنابراین تخریب منظره آن برای معدنکاری عقلانی نیست.

زیستگاه سابق پرندگان شکاری !

خلیلی ورزنه، اضافه‌کرد: “کوه سیاه” زیستگاه برخی از انواع عقاب، شاهین، “سنقر تالابی” ،”دلیجه” و… بود که در کاهش جمعیت جوندگان موذی مانند موش خیلی موثرند و تا زمانی زاینده‌رود جریان و تالاب حیات داشت لانه این پرندگان در سنگ‌های این کوه مشاهده می‌شد.

وی یادآوری کرد: در بخش بن رود شهرستان اصفهان و در حوالی جاده نائین  کوه “اِرگژ “وجود دارد که تخریب و سنگ و خاک آن برای زیرسازی راه آهن ارسال شد که معتقدم این پروژه اشتغالزایی زیادی هم به دنبال نداشته است.

گفتگو: کامران صباغی کسب فردا

عکس‌های خبر: ارسالی از آقای رضا خلیلی ورزنه

انتهای پیام

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register