یک فعال محیط زیست اصفهان تاکید کرد: مصرف پساب در بخش کشاورزی نیازمند تصفیه‌خانه‌های پیشرفته است

یک  کارشناس و فعال محیط زیست در اصفهان تاکید کرد: مصرف پساب‌ها در بخش کشاورزی نیازمند ایجاد تصفیه خانه‌های پیشرفته و نظارت‌های مسئولانه است.

آرش جزینی در گفتگو با کسب فردا- اظهار کرد: برای جداسازی و شناخت گوناگونی آب‌ها از دید کیفیت آب، شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی گسترده‌ای بیان شده است.

وی افزود: تنها با آزمون‌های آزمایشگاهی می‌توان انواع آب را شناسایی کرد و این دسته بندی‌ها بر پایه اعداد آزمایشگاهی تعیین شده‌اند.

این پژوهشگر اضافه‌کرد: در یک دسته‌بندی ساده‌تر برای آگاهی همگانی می‌توان طیف‌های گسترده‌ای از آبها را با نام‌هایی مانند آبهای” آبی و سبز یا خاکستری وسیاه” تقسیم‌ بندی کرد.که این دسته بندی‌ها نیز بر حسب کاربرد می‌تواند تغییر کنند و تعاریفی کیفی می‌باشند.

جزینی ادامه‌داد: برای نمونه” آب‌های آبی” به نشانه مصرف آبهای سطحی و زیر زمینی است، “آب سبز” را به آب باران می‌توان نسبت داد و آبهای “خاکستری و سیاه” به آلودگی آبها اشاره دارد.

وی تصریح‌کرد: “انجمن مدیران سبز اروپا”، آب خاکستری را مقدار آب شیرینی که برای همگون ساختن بار آلودگی‌ها، با در نظر گرفتن غلظت‌های زمینه طبیعی و استانداردهای کیفیت آب محیط موجود لازم می باشد، می‌داند.

این عضو هیات مدیره جمعیت طبیعت یاران اصفهان، تاکیدکرد: تفاوت آب خاکستری و سیاه در این است که بار آلودگی در آب سیاه به اندازه‌ای رسیده است که دیگر محیط توان پالایش آن را نداشته و باید برای تصفیه فرستاده شود.

نقش جغرافیا و اقتصاد در نوع مصرف انواع آب

جزینی گفت: اینکه در کشورهای پیشرفته با آب سیاه و خاکستری چه می کنند، یک فرمول یا روش اجرایی یکسانی نمی‌توان پیدا کرد، بلکه بستگی به محیط جغرافیایی-اقتصادی و توان اکولوژیک محیط زیست هر سرزمینی روش برخورد با آلودگی آب‌ها متفاوت است.

وی اظهارکرد: اگر ممیزی آب انجام شود خواهیم دید که هر فرآیند آب بری، پسآبی دارد که می‌تواند به عنوان آب خوراک در فرایندی دیگر باشد، در آمایش سرزمین این آب‌های خاکستری خود به عنوان منابع شناسایی و پروژه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌گردند تا از امتیاز همجواری منابع استفاده شود.

این فعال محیط زیست، ادامه‌داد: در تصفیه “آب‌های سیاه” نیز تا اندازه‌ای هزینه تصفیه می‌شود، که کاربردی برای آن پیدا گردد. از حدود سال 2003 میلادی” هوکسترا” مفهوم “رد پای آب ” را به کشورهای پیشرفته ارائه داد که نشان دهنده آب شیرینی است که نه تنها کاربرد مستقیم آب یک مصرف کننده یا تولید کننده را بررسی می‌کند، بلکه به کاربرد غیر مستقیم آب نیز می پردازد.

نگاه نادرست صرفا سیاه و سفید!  

جزینی گفت: درون مرزهای استانی ایران تفاوت معنی داری در برخورد با آب دیده نمی‌شود. متولی آب در ایران سازمان آب در وزارت نیرو است و عملکرد آن در برخورد با آب در سراسر کشور یکسان است.

وی افزود: عقیده دارم که در ایران آب را تنها “سیاه و سفید” می بینند. آب سفیدی که از شیر روان می‌گردد و آب سیاهی که به درون فاضلاب می‌رود و فاصله این سیاه و سپیدی تنها چند سانتیمتر شیر آب تا سینک است!!

دو نوع تصفیه خانه پساب

عضو هیات مدیره جمعیت طبیعت یاران اصفهان، تصریح کرد: در استان اصفهان دو دسته تصفیه خانه پساب شهری و پساب صنعتی وجود دارد که نوع اول بیشتر در دست ارگان‌های دولتی است و در استاندارد آب‌های جاری سطحی تصفیه می‌گردد.

جزینی اضافه‌کرد: نوع دوم نیز بیشتر به دلیل نظارت‌های سازمان محیط زیست در بخشهای خصوصی سرپرستی می‌شوند که طراحی آنها نیز بیشتر بر پایه استاندارد آبهای جاری است.

نظراتی برای استفاده پساب در حوضه زنده‌رود

وی درباره استفاده علمی از پساب برای احیای زاینده‌رود گفت: بستگی دارد که با چه دیدگاه دانش محوری به این گفتار بپردازیم، رویکردهای گوناگونی برای استفاده از پساب در احیای این رودخانه داده شده است، زیرا این پساب‌ها بخش کوچکی از چرخه تجدید پذیر آب در این حوضه آبریز بوده‌اند.

این کارشناس ادامه‌داد: برای نمونه “دکتر ناصر حاجیان” در کتاب “مرجع جامع زاینده‌رود” با دیدگاه دانش هیدرولوژی برخی از این استفاده‌ها را نام برده است، همچنین به گفته دکتر کوشافر : “پساب‌ها تنها  بخش کوچکی از چرخه آب در حوضه آبریز زاینده‌رود می‌باشند و احیای این رودخانه نیازمند مدیریت یک پارچه از سراب تا پایاب است و مدیریت همه آبهای آبی، سبز، خاکستری و سیاه را نیاز دارد”.

 اولویت مصرف پساب برای صنعت باشد

جزینی اظهارکرد: از آنجایی که نظارت بر تصفیه پساب ریسک باقی مانده بسیار دارد بهتر است، الویت مصرف پساب با صنعت باشد، زیرا صنایع هزینه منابع و ریسک‌های فرایندهای کاری را به خوبی می‌شناسند و پیش از استفاده از تصفیه اولیه استفاده می‌کنند.

وی تاکیدکرد: صنایع از کارشناسان با تجربه برخوردار هستند و نظارت از مراجع ذی‌صلاح  نیز بر آنها بیشتر است، همچنین اولویت بعدی مصرف پساب تصفیه شده با گیاهان غیر مثمر” است که همان فضای سبز گفته می‌شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه برای این امر فوق نیازمند یک دیدگاه ایمنی و بهداشت باید مدیریت تلفیقی بر استفاده از آن هستیم، یادآوری‌کرد: مصرف پساب برای مصارف کشاورزی و بهداشتی نیاز به تصفیه خانه‌های پیشرفته و نظارت‌های مسئولانه دارد.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register