یک کارشناس رشته فراوری سنگ: مصرف آب در صنعت سنگ را باید کاهش دهیم

مدیر مرکز رشد خوشه‌ فن‌آوری‌های سنگ و صنایع وابسته دانشگاه علمی و کاربردی تیران و کرون  گفت: مصرف آب در این صنعت باید استفاده از فن‌آوری‌های جدید کاهش یابد.

رضا فخریان در گفتگو با کسب فردا- اظهارکرد: فراوری سنگ نیازمند استفاده از آب در چرخه تولید خود است ولی با توجه به بحران آب در کشور و استان اصفهان، باید بیشتر در کاهش مصرف آب در این صنعت بکوشیم.

وی ادامه‌داد: تکنولوژی فراوری سنگ در جهان پیشرفت‌هایی کرده است و دستگاه‌های جدید، مصرف آب را تا حدی کاسته‌اند و در برخی استان‌های کشور نیز این فن‌آوری‌ها بکار گرفته می‌شود که می‌تواند در کاهش مصرف آب نقش خوبی ایفا کنند.

این استاد دانشگاه افزود: البته مصرف آب در این صنعت به نسب خیلی از صنایع زیاد نیست و بیشتر در زمینه برش سنگ نیاز به آب هست و بعد از برش آب آمیخته شده با گل سنگ به سمت چاله آب هدایت می‌شود و باز بعد از ته نشین شدن گل، آب به سیستم باز می‌گردد.

فخریان گفت: در سنگبری‌های ایران هر واحد صنعتی یا چاه آب دارد یا اینکه بوسیله تانکر آب آن تامین می‌شود ولی آب همانطور که گفته شد مدام به سیستم بازچرخانی می‌گردد.

وی تاکید‌کرد: البته دستگاه‌های جدید نیز می‌تواند تا 15 درصد مصرف آب را کاهش دهد و تصفیه و استفاده مجدد از آب موجود در گل‌های سنگ در کف چاله‌ها نیز باید در نظر قرار گیرد، زیرا آب موجود در این گل‌ها نیز بیهوده تبخیر می‌شود.

کدخبرنگار: 711

انتهای پیام

 

بدون ديدگاه

ديدگاه خود را بنويسيد ...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register